Äntligen!

Äntligen öppnades Ålidhemsbiblioteket idag efter att ha haft sommarstängt i juli. Jag var där och hämtade mina efterlängtade, beställda böcker som väntat där på mig sen slutet av juni. Svårt att säga vem som längtat mest, jag eller böckerna. Det var roligt att se att det inte bara var jag som ivrigt väntat på att biblioteket skulle öppna. Klockan 14 när dörrarna låstes upp var det säkert tio personer som väntade utanför, och fler droppade in redan den första kvarten. Vilken lyx det är att ha så nära till ett bibliotek! Här i Umeåregionen är det ju dessutom ännu lyxigare då jag kan beställa böcker direkt fån min dator hemma från stadsbiblioteket och andra bibliotek i kommunen, och även från andra kommuner som ingår i ”Umeåregionen”. Med ”Mina bibliotek” har man verkligen lyckats knyta ihop biblioteken med datorn hemma på ett mycket bättre sätt än på övriga platser tycker jag. Opacen är snyggare och mer användarvänlig, och tipsen och artiklarna på hemsidan gör webbplatsen rolig att besöka. Servicen att man kan beställa böcker från andra bibliotek hemma vid datorn och sen få ett sms från biblioteket när böckerna har kommit kommer att bli svår att vänja sig av med om vi skulle flytta härifrån…

Böckerna jag lånade var i alla fall de senaste delarna av MaryJanice Davidsons Undead-serie: ”Undead and unwelcome” och ”Undead and unworthy”.Framsida Jag har som sagt längtat efter de här böckerna länge. När jag började läsa Undead-serien tog det någon bok innan jag fastnade, först tyckte jag att de var ytliga och lite… småtråkiga. Men nu sitter jag och fnissar mig igenom varje bok. Seriens huvudperson är Betsy som efter en brutal död vaknar upp som vampyr. Men hon är inte vilken vampyr som helst, hon kan säga ”gud” och andra religösa ord, vigvatten får henne bara att nysa och han kan dessutom vara ute i solskenet. Hon är vampyrdrottningen! Serien börjar med ”Undead and unwed” och är än så länge nio huvudböcker lång (Finns även en del berättelser i samlingsböcker där andra vampyrförfattare medverkar). Det är inte någon djup litteratur, men ack så underhållande! Ett klart lästips till er som gillar Charlaine Harris och liknande. Finns kanske på ett bibliotek nära dig?

Kommentera

