Bondens egen marknad

En av de få positiva saker med att det börjar bli höst tycker jag är att man kan gå på Bondens egen marknad och hitta lokalproducerade godsaker. Varje lördag till den 25 september kan man hitta marknaden vid Vänortsparken här i Umeå, och idag trotsade vi både förkylning och regntunga skyar för ett besök.

Eftersom jag som sagt är förkyld var jag på jakt efter honung, men de söta tanterna jag köpte av förra året syntes inte till, så jag var tvungen att provsmaka (åh nej!) mig fram bland alternativen. Vinnaren blev Maco Grönt, mycket tack vara sin honung smaksatt med eucalyptus  som jag hoppas ska bomba mina bihålor.

Favoriten är dock den opastöriserade capriosten från Gideå Get, som helst ska ätas innan den blir för stark (Då är det bara Johannes som äter den) som kommer sätta piff på många måltider den kommande veckan. Och så klart på kex tillsammans med vår fina röda vinbärssylt…

Dagens överraskning/äventyr vi fick med oss hem var ändå den sorselianska surkålspeston! Smakar som en syrligare pesto, med svag men ändå distinkt surkålssmak. Ska bli spännande att prova till pastan!

Kommentera

