Stadsodling

Jag bor i stan, i lägenhet utan balkong. Men jag längtar efter att odla. Om jag hade en trädgård skulle jag (i mina drömmar) ha plommon- och äppelträd, och i körsbärsväg skulle jag ha både bigaråer och skuggmoreller. I rabatterna skulle det växa kryddväxter och smultron, och trädgårdslandet skulle vara fyllt av potatis, rovor, morötter och olika lökar. Sen skulle jag ha squach, massor av tomater och salladssorter och sist men inte minst sockerärtor. Och rabarber! Krusbär, vinbär, hallon…. Ogräset skulle helt enkelt inte få plats! Men än så länge bor jag i stan, så jag odlar basilika i sockerkaksformar och drömmer om min trädgård. Kolonilotterna ligger lite långt bort för att det ska vara ett bra alternativ för mig, men det verkar annars väldigt trevligt.

I Uppsala pågår ett projekt som jag hållit ett öga på, i stället för kolonilotter där alla odlar för sig själva har man startat en kollektivlott i stadsnära område. Där odlar en grupp tillsammans grönsaker för hushållsbehov, man har även en skolträdgård dit förskolegrupper får komma för att odla och skörda, och en visningsträdgård för inspiration. Projektet verkar ha gått hyfsat bra och i helgen hade man skördefest. Tydligen fick alla deltagare grönsaker för ett halvår efter skörden och verkligen närodlade grönsaker säljs till de boende i området. Läs artikeln i UNT här och titta in på Matparkens hemsida för att få veta mer! Detta vore något för Hållbara Ålidhem!

En annan rörelse för stadsodling som sprider sig över världen är sk windowfarms, där man odlar egna kryddor och grönsaker i sitt fönster med ett eget bevattningssystem.

En mer tekniskt avancerad lösning än mina sockerkaksformar! Windowfarms är en lite ”open source”, man säljer färdiga kit men lägger samtidigt ut ritningar och konstruktionslösningar så att man kan bygga en windowfarm själv. Systemet förbättras hela tiden av projektets deltagare och i dag finns det windowfarms i städer runt om i världen, i skolor och på museeum. Även om det kanske inte blir någon storskalig produktion täcker man ändå en del av sina hushållsbehov, och det fungerar överallt! Kolla in windowfarms hemsida här för mer information och kanske din egen ritning…

Kommentera

