Sveland tillbaka med ny bok!

Bitterfittan är tillbaka, äntligen! Maria Svelands nya bok heter Att springa och jag står i kö på biblioteket. Jag tror många har längtat lite för mycket efter den här boken, precis som jag. Vi vill träffa Bitterfittan igen, men får acceptera att det här är en ny bok, men den verkar utspela sig i samma värld.

Recensionerna är dock eniga, Att springa är inte jättebra, om än intressant. Många klagar på språket, tex VK skriver ”Maria Svelands idiom har det som brukar kallas flyt. Det bjuder inget som helst motstånd. Jag tror att det finns läsare som (till skillnad från mig) uppskattar just detta: Att man aldrig får behov av att läsa en mening i romanen två gånger”. Jag tror dock att  jag kan vara en sån läsare, som inte vill hacka genom en bok – jag är fortfarande positiv. Det som återkommer i alla recensioner jag har läst är klyschor. Johanna Lindbäck skriver på bokhora att ”Annika blir ytlig och klyschig”, Paulina Helgeson på SvD skriver att ”Julias mamma Gisela är en borgerlig hemmafrukliché, med tantperfekta kläder och ständigt välsminkat ansikte” och VKs Lena Kjersén hittar fler: ”Porträttet av bokens hjälte, Emmas mamma, är en kliché. Porträttet av bokens buse, Julias pappa, är också en kliché”. DNs Anna Hallberg får avsluta med att konstatera ”Alla männi­skor i boken har ett slags exempelkaraktär”. Men recensenterna enas också om att boken är viktig, att den tar upp ett ämne som berör och borde uppmärksammas. Jag väntar snällt i min kö.

Något som irriterar mig är att SvDs kommentatorfält redan börjat fyllas upp av troll, någon skriver att kvinnor faktiskt också begår övergrepp och när ska någon skriva om det då? Påminner om den där kommentaren ”det finns faktiskt invandrare som är rasister mot svenskar också!” som kom upp när man diskuterade rasism i skolan… Någon annan försöker men misslyckas vara lustig med den här kommentaren ”Ensidigt val av boktitlar från denna ordskriverska, varianter på samma organ: Bitterfitta, Springa, nästa bok kanske får heta Skäggbiff ?” och drömmer jag eller säger någon på allvar att Maria Sveland behöver ett ligg i följande kommentar???

”Skönt att det INTE bara Är jag som behöver ett… Just det… *rodnar* Hon kanske skulle ta ât sig av kritiken och inte bara spy galla… Men men, som Maud Olofsson sade ”hon fâr ju kritik för att hon är kvinna”…”

Snälla SvD, gör som DN och stäng av kommentatorsfälten på era artiklar och notiser om allt som rör feminism, rasism, pappaledighet och jämställdhet. Jag vill inte veta att såna idioter som skriver kommentarer där finns. Jag vill inte se dem. Bort med kvinnohatarna från nätet.

5 reaktioner till “Sveland tillbaka med ny bok!

  1. Ang. kommentarerna på SvDs recension. Du verkar inte ha någon förståelse för att folk tycker att Sveland är en politiskt korrekt författare med förutsägbara fördomsfulla åsikter om män och kvinnor. Även recensenten i SvD tyckte nog att boken inte var något vidare – ” De viktigaste böckerna är inte alltid de som är bäst skrivna”.

    1. Det är väl inget fel att ha politiskt korrekta åsikter om det faktiskt är de åsikter man har? Varför har ”politiskt korrekt” blivit ett skällsord, något dåligt? Och jo, visst förstår jag att folk är dumma i huvudet, jag skulle säga att det är jordens största problem – att folk är dumma i huvudet. Jag vill bara inte se dem vara dumma i huvudet för det gör mig deprimerad.

  2. Håller med dig om att stänga kommentatorsfälten. Det är män som har mest tid att sitta vid datorerna så det blir väldigt snedvridet och galet.

    1. Politiskt korrekt i den bemärkelsen att det idag är allmänt accepterat, till och med uppskattat, att göra grova generaliseringar om män av den typ Sveland gör i sin bok – offren är unga oskyldiga kvinnor och förövarna är alla medelålders vita män. Om den typen av generaliseringar gjort om någon annan grupp, ex en etnisk eller religiös minoritet, hade den inte kommit till tryck och författaren blivit åtalad för hets mot folkgrupp.

      Att ni (Tidan P och Lotta) inte ser ser det utan tycker att problemet är att män lämnar negativa kommentarer (eftersom ”män har mest tid att sitta vid datorer”!) är ett tydligt symptom på hur verklighetsfrämmande feminismen blivit.

      1. Nu har inte jag läst boken (har du?) eller , men är det inte så att det är hela vuxenvärlden, män och kvinnor tillsammans som sviker de unga oskyldiga kvinnorna? Själva samhället och de strukturer som finns?

        Jag tycker inte att det är politiskt korrekt att uttala sig negativt om män – tänk ”män är djur” – tvärtom tycker jag att det går åt andra hållet. Du får inte kritisera mannen eller mansrollen, inte belysa könsmaktsordningen osv. Mansrollen är bland det mest förbjudna att ifrågasätta.

        Och jo, feminismen kan tyckas verklighetsfrämmande med alla bakåtsträvare som finns, men att sträva mot ett jämställd och till slut ett jämlikt samhälle kanske är värt kampen? Det är ju i alla fall vad jag vill tro. Allas lika värde och rättigheter, det är inte bara politiskt korrekt – det är rätt!

        Jag vet att det finns idioter, och alla får tycka som de vill. Dock skulle jag önska, att det som syntes, alltså i kommentatorsfält, forum och liknande, skulle vara representativt för vad folk faktiskt tycker, för som det är nu syns jäkligt radikala grupper – rasister och kvinnohatare.

Kommentera

