Äpple och rönnbärsmos eller rönnbärs- och äppelsylt?

Umeåborna måste vara väldigt förtjusta i produkter med rönnbär, varför skulle det annars finnas så mycket rönnbärsträd här i stan? För sidensvansarna, för att de är vackra (men luktar snusk på våren)?

Jag och Johannes har i alla fall varit sugna på att göra något av rönnbär ett tag nu, och när vi under en cykeltur på Mariehem hittade the motherload av rönnbär i plockhöjd passade vi på att fylla frysen (Eftersom vårt frysfack rymmer 4 liter var det dock inte så svårt). För rönnbär är, som räven sa, sura, men blir mindre sura om de får ligga i frysen någon natt, alternativt plockas efter första frosten. Några dagar efter detta hittade vi under en promenad på Sofiehem en skottkärra full med äpplen vid vägen med skylten ”Ta så mycket du vill”. Jag är inte den som tackar nej till ett sådant erbjudande. Den kvällen kombinerade vi de två i syltgrytan och resultatet blev något jag inte vet vad jag ska kalla det. Äpple och rönnbärsmos, rönnbärs- och äpplesylt eller falsk hjortronsylt (för smaken påminner konstigt nog mycket om hjortronsylt).

Vacker blev den i alla fall! Om än lite hård (som ni ser har inte sylten ”ramlat ner” i burken efter den stått upp och ner) , var noga med tiden när ni kokar. Receptet är som följer:

Äppel- och rönnbärsmos

500 g rönnbär
500 g äpplen
4 dl vatten
10 dl (850 g) socker/kilo mos

Plocka frostnupna rönnbär eller lägg dem i frysen över natten. Repa dem och skölj dem väl. Skär äpplena i klyftor och tag bort kärnhuset.
Koka rönnbär och äppelklyftor i vattnet ca 30 minuter. Puréa blandningen i kvarn eller med mixer. Väg upp den, slå den tillbaka i kastrullen och koka upp. Rör i sockret och låt koka sakta några minuter så sockret smälter.
Fyll moset på heta, renar burkar och skruva på locket med en gång. Vänd på burkarna så de står på locket för att skapa vakuum.

Receptet hittade jag på Lilla Åland, där fanns även andra recept med rönnbär som kanske resten av rönnbären i frysen får ingå i. Rönnbärschutneyn med äpple från DN t.ex tror jag kommer tillverkas så fort vi har glasburkar så det räcker.Nu önskar jag bara att jag gjorde eget vin… Rönnbärsvin låter väldigt lovande tycker jag, någon som provat?

Med svenskt, ekologiskt socker blir sylten en närproducerad, förhoppningsvis uppskattad julklapp.

2 reaktioner till “Äpple och rönnbärsmos eller rönnbärs- och äppelsylt?

  1. Åh, vad glad jag blir! Det här låter ju jättespännande! Och att det påminner om hjortron? Jättekonsigt. Det här måste provas, när årets rönnbär mognat. Jag har sagt i flera år att jag ska göra rönnbärsgelé, men det har aldrig blivit av. Dessutom säger maken att det inte är gott…

    Återstår bara att hitta någon som vill skänka äpplen. 😉

    Vad innebär det förresten att ”repa”? Och är det rönnbär eller äpplen, som ska repas?

    1. Det är rönnbären som ska ”repas”, eller rensas, kanske man också kan säga. Beroende på hur man plockar rönnbären får man ju olika mycket ”skräp” med – plockar man dem i hela klasar får man repa dem från stjälkarna. Men är rönnbären tillräckligt fasta kan man repa dem direkt från trädet. Men lite rens kommer ju alltid till dock.

      Jag gillar äpple- och rönnbärsmoset, den är faktiskt min favoritsylt till gröt! Ska definitivt göra mer i år igen, och plommon och rönnbärsmarmeladen gör succé överallt jag tar med den! Helt klart en underskattad resurs, rönnbär!

Kommentera

