En smutsig industri

Idag på DN hittar jag en recension av Gunilla Anders ” Bomull – en solkig historia”, utgiven av Ordfront förlag. Den berättar inte så mycket nytt för mig egentligen, men får mig än en gång att inse hur viktigt det är att göra rätt val som konsument. För klädindustrin i stort är smutsig. Från bomullen som odlas, till bearbetning, färgning och hur plaggen sys upp. Som tur är finns det ljusare fläckar, det finns ekologiska kläder! Art & Eco (just nu väldigt aktuella under Umeå Fashion Weekend) här i Umeå säljer ekologiska och fair trade-kläder. De säljer dessutom en del second hand, eller om man vill med ett finare ord – vintage. Second hand-kläder har kanske inte alltid tillverkats under de bästa former, men när de säljs second hand går inga pengar till att stödja den industri som tillverkade dem. Beroende på var man köper sina kläder kan inkomsterna i stället gå till välgörenhetsorganisationer, t.ex Röda korset. Att man dessutom återanvänder i stället för att slösa på resurser är också en bra sak.

Själv har jag köpt kläder på second hand sen jag var tonåring och insåg att jag ville ha så mycket som möjligt för mina pengar. Favoritbutiken här i Umeå är Myrornas uppe på Ersboda, där har jag hittat allt från slackerjeans till den underbaraste klänning. Ta buss nr 8 från Ålidhem eller stan, eller susa dit på din cykel. Dock är Myrornas utbud lite magert på herrsidan, och jag tar gärna emot tips på bra second hand för män! Annars är det bästa tipset att ge sig ut på landsbygden. Ankaret i Långviksmon är en favorit. Sist jag var där fick man fylla en papperskasse med kläder för 50 kr, och sen bjuder de på fika! Underbart! Det säljs också mycket fina och bra kläder på loppisar, sist jag var på loppis på Nolia försökte en gubbe få mig att köpa hans gamla morgonrock som en present till Johannes… Den gången tackade jag nej, men det är alltid bra att ha ögonen med sig.

De som är skeptiska mot kläder och möbler från second hand har ofta konstiga argument. ”Nej jag vill inte köpa jeans någon annan har haft, tänk om någon har kissat i dem”. Brukar du kissa i dina jeans? Och om nu i all otur olyckan skulle vara framme, skulle du vara tvungen att bränna dina favojeans eller skulle du bara tvätta dem? För kläder på second hand är hela och rena du vet… Jag menar, är dina kläder äckliga bara för att DU har de på dig?

Klädbiblioteket är också en fantastisk resurs om du vill utöka din garderob. Ett lånekort kostar 50 kr och sen får du låna kläder utan att behöva bekymra dig om att tvätta. Klädbiblioteket har öppet söndagar på hamnmagasinet, kolla in deras blogg nu!

Besök också Rena Kläders hemsida, som kämpar för bättre arbetsvillkor inom klädindustrin. Och glöm inte att påverka med din plånbok.

Tipsa gärna om fler second hand-affärer, eller varifrån man kan köpa ekokläder, återbruk och liknande.

Kommentera

