Morot och rönnbärsmarmelad

Ops I did it again! Jag gjorde ännu mera sylt! Fast den här kallar jag för marmelad. Vad är skillnaden mellan sylt och marmelad kan man undra? Vissa menar att det ligger i konsistensen, en marmelad är fastare än en sylt. Jag säger att marmelad har man på macka, sylt har man på allt. Egentligen är det så att marmelad är gjord på citrusfrukter, och sylt på allt annat. Heliga EU har dock gett oss dumsvenskar tillåtelse att kalla jordgubbsmarmelad för just marmelad, men jag är övertygad om att övriga européer sitter och skrattar åt att vi är så knasiga. Men helt ärligt Europa, vem bryr sig!?

Nedan följer i alla fall mitt recept:

Morot och rönnbärsmarmelad

  • 300 g rönnbär (frysta/frostnupna)
  • 600 g grovt riven morot
  • skal och saft av 1 citron
  • 5 nejlikor
  • 3 dl vatten
  • 7 dl socker

Allt utom socker åker i grytan, låt koka under lock ca 15 minuter. Ta av från plattan, ta bort nejlikorna om du kan hitta dem. Rör sen i sockret lite i taget. Kastrullen tillbaka på plattan, låt koka upp och koka i ca 10 minuter. Skumma! Häll upp på heta burkar, vänd upp och ner.  Citronsmaken mognar efter någon dag. Mycket bra marmelad i alla fall, supersaftig men ändå med bra konsistens.

Som utlovat tar jag också med en bild på plommon och rönnbärssylten vi gjorde en andra sats av samma soliga söndag då vi gjorde marmeladen. Ser den oemotståndlig ut finns receptet här. Och nej, Clara, det roligaste är inte att göra små pyssliga etiketter till syltburkarna, det roligaste är att äta den!

En reaktion till “Morot och rönnbärsmarmelad

  1. När jag bodde i Portugal på 70-talet fick jag höra att ordet marmelad ska komma ifrån frukten marmelo, jag tror det är kvitten på svenska eller åtminstone en släkting, som man gör marmelad av där som blir så stel att man skär den i skivor, ungefär som marmeladgodis.

Kommentera

