Högläsning – den nya TV-serien

Det började mest som av en slump. Vi låg båda i badet, jag ville läsa ”Juliet naked”, Johannes ville umgås. Så vi började läsa högt där i badet, och vi upptäckte att det var ganska trevligt!

Detta var upphov till en fräck liten plan för läsfrämjande i mitt huvud. Jag har alltid tyckt att det är lite tråkigt att min sambo inte är någon läsare, inte för att det skulle göra honom dum eller tråkig utan för att jag upplever att det begränsar honom. Utomhus + dator= funkar inte jättebra, som exempel. Men att sitta inne hela sommaren är inte så kul det heller. Jag ville få Johannes att upptäcka boken och fram för allt läsglädjen, som jag ser som porten till läsandet. Känslan av att på samma gång inte kunna läsa snabbt nog för man vill veta vad som händer samtidigt som man inte vill att det ska ta slut. Högläsning, att läsa som ett sätt att umgås, var min nya plan, och oj vad jag trillade dit själv.

Tidigare har jag ju berättat om hur vi började läsa George R.R. Martins ”Game of thrones” i serien A song of Ice and fire, just för att den ska bli tv-serie (med premiärdatum 17 april). Nu har vi läst ut tredje delen, och har abstinens efter den fjärde (som är utlånad på biblioteket, aaargh!). Vi har läst tillsammans nästan varje dag sen vi började. Att läsa högt med någon är skitkul! Man kan prata om boken på ett helt annat sätt, för man är alltid på precis samma ställe. Vi diskuterar teorier om hur det kommer gå, vem som är skurken och vilka som kommer bli kär, men även könsroller och stereotyper. Och det känns verkligen som att man umgås! Följden av högläsandet har blivit att vi mer sällan slentrianglor på TV, spelar mindre datorspel och har mer att prata om. Succé! I jämförelse med vår ibland ganska intensiva konsumtion av TV-serier är det på något sätt mer deltagare än åskådare vid läsningen, vilket vi båda har upplevt som positivt.

Men nu kommer eldprovet, kommer vi fortsätta läsa något annat, eller blir det bara A song of ice and fire? Vi har pratat om att börja på några födelsedagspresenter/julklappar som ligger och väntar. Jag fick Oksanens ”Utrensning” och Johannes Jonassons ”Hundraåringen som gick ut genom fönstret och försvann”. Just nu lutar det mot att jag får läsa Oksanen själv och Jonasson blir högläsning. Men vi får se…

Foto: Zitona

Kommentera

