Gryningsmarmelad

Mums mums mums. Vi har gjort ny marmelad, av äpplen, plommon och vanilj. Den är fantastisk. Vi kallar den Gryningsmarmelad för att färgen påminner om en soluppgång. Äpplen kan syltas till mer än äpplemos, gör en äpplemarmelad! God på mackan, pannkakan och som en klick på glassen. En perfekt gå-bort-present. Dessutom lätt att göra. Vad kunde vara bättre?

 

Ska man förresten säga äpplemos eller äppelmos? Stavningskontrollen säger det senare, men vad säger ni?

3 reaktioner till “Gryningsmarmelad

  1. Hej där! Har en massa plommon jag vill göra marmelad av och googlade och hittade ditt här precis 🙂 Det ser himla gott ut! Vet du hur mycket det blir ungefär och vad tror du om att ha i kanel också? Mvh Lina

    1. Hej Lina! Kanel tror jag kan bli jättegott i marmeladen. Plommon och kanel passar ju bra tillsammans och äpple och kanel är ju en klassisk kombination. Vad gäller mängd i min sylt är jag lite osäker eftersom jag bara brukar sleva upp sylten på burkar jag har tillgängliga. Men skulle jag gissa skulle jag säga ungefär 700-800 ml på detta recept.

Kommentera

