Kapitulerar i det gröna

 

Just nu har jag Stefan Sundströms Stefans lilla gröna hemma. Den innehåller tips, råd recept och tankar om självhushållning (eller i alla fall ta reda på mer av vad man har omkring sig), eller som undertiteln säger – en hanbok i utanförskap. Först blir man lite rädd, för Stefan Sundström ser ut som en galen vetenskapsman/uteliggare som barfota knatar runt i trädgården med trasiga jeans och rökrock. Men snart kapitulerar jag. För det är så jäkla sympatiskt, charmigt och älskvärt. Det handlar om hållbarhet, om frid. Om glädje. Och Stefan Sundström är så himla rolig! Det är som om han bara skriver ner en text och sen inte ändrar ett ord. Det är lite grovt, men spontant och ibland lite överraskande. Han pratar med mig som att jag är en god vän. Det känns bra.

Några smakprov:

”Jag kan nog säja att komposten är det mest religiösa inslaget i mitt liv. Ett slags tröst, allting försvinner. Och kommer tillbaks. Som nåt annat.”

Om kött:

”Jag tycker vegetarianer är lite längre komna i sin mänskliga mognad än vi andra, måste jag säja. Dom har rätt, vi har fel. Jag tror att folk i framtiden kommer att äcklas av vårt köttätande, ungefär som vi äcklas av kannibalism. Mänskligheten kommer att bli sofistikerad och mogen, vi kommer att bli vegetarianer. Men eftersom jag är en omogen stackare äter jag kött, men jag äter fan inte chicken mcnuggets i alla fall!!”

Om att göra korv:

”Jag införskaffade en handdriven köttkvarn. Det skulle jag inte ha gjort, det var jävligt tungt att veva. Så jag rekommenderar en eldriven variant.”

Om att göra cider:

”Så låter man kärlet stå i rumstemperatur några dar. Det kommer att puttra trivsamt om röret, man blir glad av detta, känns lite som att man gjort den fina lilla hinken med barn.”

 

Jo, jag tycker man gott kan läsa den även om man inte vill odla, göra surkål, snus eller egen vinäger. En himla fin bok, men fantastiskt foto!

Kommentera

