Behöver hjälp från chilierfarna!

Just nu växer det så det knakar i mitt kök. Jag odlar basilika, mynta, salvia, gräslök, timjan, citronmeliss, dragon, oregano och persilja. Ja ni hör ju, örtigt värre. Dessutom har jag drivit upp tomater och chili. De senare började jag odla redan i februari, och nu är de ganska stora, kanske 30 – 40 cm höga. Det här är första gången jag odlar chili, och nu har det börjat dyka upp knoppar på mina fina plantor. Ni som kanske är lite mer erfarna än vad jag är, kan ni hjälpa mig? Är det blommor? Är plantorna tillräckligt mogna att få börja bära frukt? Eller ska de vara högre, eller kraftigare? Så här ser knopparna ut:

Just nu har jag också chilin inne i köket, som har stark sol under eftermiddagen (och bara kommer få mer och mer). Är det en bra placering? Jag har märkt att de slokar lite när det är som varmast.

Måste säga att jag trivs bland allt det gröna. och vi behöver nog inte köpa örtkryddor på ett tag. Det enda stora misslyckandet är mina försök att odla rosmarin från frö. Jag får dem att gro men sen dör de av ganska snabbt. Inte en enda planta har överlevt. Någon som har några tips där?

Men nu är bara frågan, när det ser ut såhär i mitt kök, hur ska jag kunna åka på semester???

2 reaktioner till “Behöver hjälp från chilierfarna!

  1. Spännnande! Låt mig veta hur det går! Chili är något av det roligaste jag odlat, det är enkelt och jag har fått jättemånga chilis, trots att jag bara odlar i blomkruka. Det enda problemet har varit bladlöss… i mängder! Doften av såpa förföljer mig fortfarande…

Kommentera

