Jammin’

Trots att det var länge sen jag skrev något här på bloggen hittar många fortfarande hit för att de söker på syltrecept. Jag började sylta för att bärbuskarna nere på min gård bland hyreshusen stod orörda. I år är det inte alls så, folk är där varje dag och plockar och snart finns inga bär kvar. Krusbären försvann snabbast, men det är kanske för att de kommer först i säsongen. Själv planerar jag att göra min röda vinbärssylt i kväll, men jag får nog plocka bären någon annanstans än på min gård (tur att jag har spanat in andra ställen!).

Jag har dock hunnit med lite syltning, både nektarinsylt, som jag sparar till mörkare dagar och mitt nya beroende, krusbärssylt. Hade jag vetat att det var så gott hade jag gjort det varje sommar. Krusbärssylt ska kokas på omogna, gröna krusbär. När de är mogna blir de tydligen sega vid kokning. Det är kanske elakt av mig att släppa bomben att krusbärssylt är som knark när den ”omogna” krusbärssäsongen är över för de flesta, men kanske kan ni där uppe i övre norrland sylta loss åtminstånde? Att Sverige är ett avlångt land märks både på i verkliga livet och här i bloggen. I början av Juli var vinbären mogna i Uppsala, en månad senare mognar de här i Umeå. Folk söker som galningar efter rönnbärssylt, men de måste bo i södra Sverige, för här uppe är inte rönnbären knappt röda än. I förra veckan hoppas jag kunna plocka blåbär i Gästrikland, men där var säsongen förbi. Man blir både avundsjuk och tacksam.

Krusbärssylt i alla fall, rekommenderas! Söt och syrlig… Lite jobbigt är den att göra dock, buskarna har onda taggar och sen måste man snoppa bären, alltså skära bort blomfnas och kvistar.

Vi gjorde krusbärssylt med whiskey, kanel och ingefära, från Jan Hedhs Sylt och marmelad (syltbibeln). Varken whiskeyn, kanelen eller ingefäran hade något stort genomslag på smaken, men vem vet hur det hade smakat utan? Man behöver:

  • 900 g omogna gröna krusbär
  • 650 g socker
  • 280 g vatten
  • 1 citron, saften
  • 0,8 dl whiskey
  • En bit ingefära
  • En kanelstång

Koka upp vatten i syltgrytan med citronsaft, ingefäran, kanelstången och whiskeyn. Tillsätt de rensade bären. Låt sjuda under lock 10 min. Ta av från plattan, rör i socker lite i taget. Koka vidare, skumma vid behov. Hur länge sylten ska koka är svårt att säga. Vi kokade nog vår i ungefär 10 minuter efter sockret. Gör kontinuerliga syltprov, alltså häll lite av sylten på en kall tallrik från frysen. Sen drar man med fingret genom sylten på tallriken, är den rinnig = inte klar. Kan du dra band = börjar närma sig. Rynkar sig sylten framför ditt finger = Hård sylt. Man får gå på känsla och efter vad man själv vill ha. Vissa gillar hård sylt, andra lite mer goey. Det viktiga är att sockret kommer in i frukten och på så sätt konserverar den. Häll upp den heta sylten i heta burkar, vänd upp och ner- låt stå. Mer om förberedelsen av burkar och annat finns att läsa under fliken ”sylt och marmelad” uppe i högra hörnet.

Färdigt!

Kommentera

