Drömmen om IKEA

Bara en dröm?

Vissa grejer tror jag inte folk som bor söder som Sundsvall förstår. Jag är själv inflyttad till Norrland och vill jag göra en Umebo riktigt avundsjuk kan jag säga att jag växte upp på en plats där jag kunde se IKEA. Sen tycker jag själv inte att det är något att vara avundsjuk över men… det är en annan sak.

Från Umeå är det 26 mil till närmaste IKEA i Sundsvall. Det tar tre timmar att åka dit, med E4 hela vägen. Kanske tycker du inte att det är så långt, men låt mig berätta att folk åker med husvagn och campar utanför IKEA, bara sådär. Man åker ner kvällen innan, sover på parkeringen och nästa dag handlar man, lastar husvagnen full och åker hem igen. När min sambos brors flickvän var i Härnösand för några veckor sen tänkte hon ”men jag är ju så nära IKEA, det är lika bra att åka dit”. Hon och lillasystern sov på parkeringen i bilen. Det var liksom ett slöseri att åka hem utan att ha besökt IKEA när de ändå var så nära. Skulle det hända någon annanstans?

När IKEA i somras gick ut med beskedet att de övervägde Umeå som möjlig plats för nästa varuhus blev folk eld och lågor. Till artikeln på lokaltidningens hemsida strömmade det in kommentarer av typen ”jaaaaaaaa, äntligen!!!!”. Diskussionerna om var det nya varuhuset skulle placeras i stan gick höga. En namninsamling startades, likaså facebook-grupper.

Och så igår slog bomben ner. Ett pressmeddelande gick ut till alla medier i Västerbotten. IKEA ska öppna i Umeå.

Men det var bara ett skämt. Ett ”internt skämt” från IKEA i Sundsvall. Sundsvall som tävlar med Umeå om att vara ”Norrlands huvudstad”. Nu hatas det i kommentarerna. Det finns två läger, ett är uppgivet och säger att IKEA aldrig kommer komma till Umeå, att väntan är förgäves, medan det andra fortfarande hoppas. Varuhuschefen ber om ursäkt, men frågan är om någon vill förlåta? Ingen tycker om att bli hånad.

Drömmen om IKEA. Bara något en norrlänning kan förstå?

 

PS: I skrivande stund har namninsamlingen om att IKEA ska komma till Umeå 529 underskrifter. Jag har inte skrivit på, tycker det finns tillräckligt med IKEA-skräp på blocket som det är.

 

 

En reaktion till “Drömmen om IKEA

Kommentera

