I stället för rönnbär – aronia

För det första var det dåligt med rönnbär i år här i mina trakter, för det andra blev det inte så att jag gav mig ut och plockade det som fanns. Så i stället har jag hittat ett nytt bär som växer överallt, finns i mängder och är både lätta att plocka och rensa – aronia.

Aronia är en växt från nordamerika vars bär  beskrivs som ett riktigt superbär (Bären innehåller flera vitaminer ur B-gruppen, vitamin C, E och karoten, alltså förstadiet till vitamin A, samt bland annat järn och kalcium (DN)) men i Sverige mest odlas den mest som prydnad. Den är väldigt vanlig i yngre bostadsområden och här i Umeå ser jag den överallt på Ålidhem, Tunnelbacken, vid sjukhusområdet och universitetet. Jag har tidigare trott att bären var giftiga (innan jag visste att det var aronia), men min hund har käkat dem hela sommaren utan besvär så när jag fick reda på att det var dessa bär som var aronia… ja då undrar man ju varför det inte är fler som plockar!? Kanske är det smaken som avskräcker. Jag skulle beskriva smaken som en blandning mellan blåbär och slånbär, och slånbär är det ju inte många som äter. Lite torr blir man i munnen av aronia, men jag tycker fortfarande de är goda.  Precis som rönnbär blir bären sötare efter att ha blivit frostnupna, eller frysta, och nu äter både hunden och jag aronia på varje hundpromenad. Tiden att plocka aronia är NU, innan det blir för sent. Men vad kan man då göra av aronia? De kan syltas, saftas, smaksätta likör och torkas till ”russin” (vilket jag är lite sugen på att pröva). Mer info och en del recept hittas genom DN.

Första satsen aroniasylt är redan kokad och resultatet blev väldigt likt blåbärssylt i smak och utseende. Recept kommer snart!

Kommentera

