Bokslukat

Jag älskar att få den där bokslukarkänslan man fick när man var tonåring och läste en riktigt bra bok. Så att man inte kan sluta, boken bara suger mig vidare till nästa sida, nästa kapitel. Nu har jag bokslukat en fantasytriologi och även om känslan var berusande under tiden drabbas man av lite tomhetskänsla så här efteråt… Får se till att hitta en ny fix!

Jo, jag läste Joe Abercrombies triologi om Första lagen, efter att ha läst ett inlägg från Bokstävlarna. Jag säger triologi men den har av någon anledning delats upp i sex delar i den svenska översättningen. Jaja, man ska inte klaga, de fanns alla inne på biblioteket.

Böckerna om Första lagen handlar delvis om att karaktärerna är ute på en resa, så det är klassisk fantasy på det sättet. Uppfriskande är dock, att mycket av historien utspelar sig på samma plats. Resan är inte fokuspunkten, vilket var så väldigt skönt! Abercrombies fantasy har beskrivits som ”fantasy noir”, vilket jag tror kommer från allt våld, blod och sorg som finns i böckerna. Även om karaktärerna vinner, eller får som de vill, finns det oftast ingen riktig glädje i det. Det är bara ett steg på vägen, ytterligare en dag i livet. Abercrombie gör inte heller sina karaktärer goda eller onda, vilket gör dem intressanta. Efter att ha läst ut den sista boken funderar jag fortfarande på lojalitet, makt och lögner, vilket jag tycker är ett bra betyg. Fantasy som får en att fundera – det måste vara bra!

För nästa fix ska jag nu läsa några fristående böcker av Abercrombie som utspelar sig i samma värld. Jag hoppas de ger mig samma boksluk!

Kommentera

