Egosnålisens ”om jag fick köpa bara TRE saker ekologiskt”

Snor (eller spinner vidare den) den här listan från Det goda livet .

1. Ägg

2. Kött

3. Mejeriprodukter

Okej, mejeriprodukter och kött kanske inte är en ”sak” – eller kött är ju det men… jag tänker väl på alla typer av köttprodukter där också. Så anledningen till att jag valt dessa tre? Samvetet. Djuren lider för att jag ska spara pengar. Men jag ska erkänna att jag inte alltid köper ekokött, även om jag vet hur hemskt det är. Jag är dumsnål, eller egosnål kanske man skulle säga, eftersom min snålhet orsakar andra lidande. För det är ju inte bara djuren som lider, människor som producerar mat lider ju också. Gifter, låga löner… Hela mataffären, och de flesta andra affärer är ju fulla av dåligt samvete. Samtidigt tycker jag att det är skönt att jag ser det istället för vardagslyx och fredagsmys. Jag måste inte göra allt rätt, men är jag inte medveten om de fel jag gör kommer jag aldrig kunna göra rätt, resonerar jag.

Ett steg i taget.

Hur tänker du?

Kommentera

