Tack pappa

Det här med ”tjejskridskor” – vad fan är det? Såg just en annons på blocket som sålde tjejskridskor, och i helgen beklagade sig min svärmor över att hon inte ville åka skridskor eftersom det var så svårt i tjejskridskor.

Okej, okej, kanske finns det verkligen tjejskriller på samma sätt som det finns damskor och herrkläder, men varken annonsen på blocket eller min svärmor syftade på något sånt. Nej, det som de menade var tjejskridskor var konståkningsskridskor. Killskridskor däremot, ja det är ju hockeyrör, självklart. Egentligen olika skridskor för olika ändamål men de blir som en manifestation av könsrollerna, där tjejer ska vara fina, vackra och göra piruetter medans killar ska göra mål och tacklas.

För min pappa som lärde mig åka skridskor var det här självklart, och han lärde mig åka skriller i hockeyrör och med bandyklubba som stöd – för att det var enligt honom det bästa sättet att lära sig på, oavsett om man var flicka eller pojke. Så tack pappa för att du inte trodde på något som tjejskridskor, det gör inte jag heller!

Kommentera

