Project Runway All Stars

Nu har Project Runway All Stars startat, och tio minuter in på första avsnittet kände jag att det här är det bästa som hänt i Project Runway på länge. De senaste säsongerna har varit dramatiska, men om vi ska vara ärliga har de kanske inte varit så bra när det kommer till klädskapandet. Dels tror jag att det beror på att de fått för korta utmaningar (”you’ve got only eight hours to complete this challenge” på repeat) och dels för att de fokuserat lite för mycket på dramat.

I PRA kommer tidigare deltagare tillbaka för att tävla, och inte nog med att de får synas i TV och göra reklam för sig själva, fantastiska priser står på spel. De flesta av deltagarna är sådana som klarat sig väldigt länge i sina respektive säsonger, och det blir ett kärt återseende när man får se alla sina gamla favoriter och hatobjekt. Jag känner dock inte igen en av deltagarna, och får snart veta att det är hon som är ”den galna” den här säsongen, obligatoriskt i dokusåpan. Hon var den andra att åka ut i sin säsong, så det känns som att hon är där mest som ett samtalsämne och offerlamm. Och hon gör så galna saker! Sitter på golvet och skriver saker på kläderna! Kanske inte så mycket drama som producenterna hoppades på…

Det som överraskade mig mest var att man bytt ut både programledare, domare och mentor. Ingen Heidi och ingen Tim Gunn alltså. Jag känner mig lite ambivalent inför avsaknaden av Michael Kors kritik/förolämpningar/skämt (”She looks like a tranny/nurse/schoolgirl/mother of the bride…) men är ändå glad att de lyckats ragga åt sig Isaac Mizrahi från konkurrerande (ha!) The fashion show som domare. Kanske var det bra att man bytte ut stammisarna, de har ju redan en uppfattning om deltagarna och har valt bort dem en gång redan.

Tävlingen kickade igång med den fruktade men ack så underhållande okonventionella material-utmaningen. Var det bara jag som blev förvånad att domarna inte bashade deltagarna för det konventionella materialen som användes? Som Jerrells klänning som var gjord av sjalar som kom topp tre? Silly! Mina favoriter var iaf Aprils moppklänning och Milas… grej (fast hon är mitt hatobjekt).

Vilken var er favorit? Har ni inte sett avsnittet än men vill se,  streama Project Runway Allstars här.

Kommentera

