Varning: Håll dig borta från I am pilgrim

Eller så här, vill du läsa en überamerikansk, rasistisk, alldeles för lång thriller som är liite för förutsägbar, skriven av en australiensisk författare som ser alla kvinnor som otroligt attraktiva (sexy sexy) så gör det! Läs I am pilgrim av Terry Hayes.

Så vem är den där pilgrim? Han är en ung, superrik, supersmart superagent. Men tro inte att han haft en lätt uppväxt bara för att han nu är superrik, nej, han hade en tragisk barndom – stackarn. Denna superagent (den bästa agent de träffat, resonerar andra poliser) återkallas från pensionen när en ond terrorist hotar USA med smittkoppsvirus. Denna terrorist har också en tragisk barndom – stackarn. Endast pilgrim är smart och skillad nog att rädda världen, så presidenten sätter sitt hopp till honom.

Anledningar att inte läsa denna bok:

Jag tycker den är rasistisk, sexistisk (kvinnorsynen) och dessutom är pilgrim så otroligt besserwissig – okej, historien är återberättad, han sitter efteråt och berättar hur det gick till. Men måste han lägga in ”det visade sig vara ett misstag” eller ”det skulle jag aldrig ha gjort” i slutet av typ varje kapitel? Jag förstår att det är ett berättargrepp, en sorts cliffhanger, men för mig var det otroligt irriterande. Dessutom är den för lång. Jag är inte en sån som absolut måste läsa ut böcker jag påbörjat – men ja, av någon anledning läste jag ut den här trots att jag hatade den. Kanske var det för att få läsa upp särskilt rasistiska partier för min man (t.ex. om ”det nya europa” – alltså med invandrare) – kanske var det för att få reda på VARFÖR denna bok ändå blivit omtalad.

Om jag ändå skulle rekommendera den här boken till någon, vilket jag som bibliotekarie hela tiden har i bakhuvudet, så är det de slukigaste deckarläsarna, jag är på väg att säga de ytligaste men det låter så illa. De som läser varje ny deckare, de som ser varje avsnitt av csi och dylikt. Jag säger det, väl medveten om att de är deckarexperter och kommer förutspå handlingen på en sekund – men det gör de allt som oftast men läser och ser ändå vidare – för att de vet vad de gillar. Men hellre skulle jag rekommendera dessa personer något annat.

Som Terry Hayes skulle skriva: Jag lade ner mycket tid på att läsa boken. Det skulle jag aldrig ha gjort.

På engelska I am pilgrim. Hitta den hos: Adlibris, Bokus. På svenska Jag är Pilgrimen. Hitta den hos: Adlibris, Bokus, förlaget

16 reaktioner till “Varning: Håll dig borta från I am pilgrim

  1. Lite väl anti och ”oöppet” sinne. Underhållning/fiction behöver inte vara PK hoppas jag. Den verkar trovärdig – de fakta jag kollat är korrekta..Väldigt bra skriven (iaf på Engelska).

  2. Lite väl anti och ”oöppet” sinne (recensionen alltså). Underhållning/fiction behöver inte vara PK hoppas jag. Den verkar trovärdig – de fakta jag kollat är korrekta..Väldigt bra skriven (iaf på Engelska).

  3. Hej
    Jag är pilgrimen är den klart bästa bok jag läst. Spännande, oförutsägbar i klassisk thrillermiljö och skriven med humor och stor kunskap om gebitet. Dessutom sker händelserna i ett lugnt tempo.
    Rekommenderas!

    1. Hej! Kul att du kommenterar! Om du gillar Jag är pilgrimen tror jag att du också kommer gilla Vem är Evan Smoake? av Greg Hurwitz. Inte heller den är min kopp te, men det finns andra som gillar!

  4. Jag håller helt med! Detta är en pinsamt dålig bok full av illa dold rasism. Tid jag aldrig får åter…

  5. Hej! Jag har läst boken på svenska och gillade den om jag bortsåg från det störta problemet. Det största problemet är att tidslinjen i boken inte håller. Det finns motsägelser i berättelsen och tidsangivelser mycket irriterande.
    Jag är intresserad av vad det är som gör att du tycker den är rasistisk?

  6. Jag kan tycka det är onödigt att recensera en bok utifrån tyckande. Att sedan raljera över vilka som är så korkade att tycka om den är oproffsigt, nedvärderande och inte värdigt en bibliotekarie.. Jag har inte läst boken men letade recensioner..

    1. Hej Malin, nu förstår jag inte riktigt – ”onödigt att recensera utifrån tyckande”? Vad ska jag skriva om jag inte får skriva vad jag tycker menar du? Det här är ingen biblioteksblogg, utan mina privata åsikter. Jag skriver om böcker jag har läst för att delta i internets stora bokcirkel, inte för att ge objektiv innehållsinformation. Jag som bibliotekarie kan såklart tycka att böcker både är bra eller dåliga, men har förståelse för att mina låntagare har annan smak än jag. Vissa kan ibland bli väldigt intresserade om jag berättar att jag personligen hatade en bok… (är du en av dem, kanske?) Jag tycker inte du ska vara så rädd för åsikter, det är när man tycker olika som det blir roligast att diskutera! (Det TYCKER iaf jag 😉

      1. Hej Lotta!
        Aha, då ber jag om ursäkt! Jag läste lite slarvigt och trodde det var en professionell recension istället för en tyckardito. Klart man får tycka, tycka olika och debattera om saken! Det är det som för ens intellekt framåt ! Fortsätt med det och jag ska såklart testa denna horribla roman och se vad jag själv tycker! 😉
        Må så gott!
        Malin

      2. Gör det! Jag brukar faktiskt ta upp den som ett bra exempel på en modern politisk thriller, och om man kan bortse från alla klyschor är den nog underhållande läsning…

  7. Vilken dålig recension, nästan helt utifrån ett snävt politisk narrativ (”nu är jag duktig”). Boken rekommenderas varmt.

    1. Hej Jonas! Vilken dålig kommentar, nästan helt utifrån ett snävt politiskt narrativ (”fattar dock inte vad du menar med det här?”). Skämt åsido, berätta gärna vad det var du gillade med boken – jag skulle uppskatta det mer än att du bara klagar på min åsikt.

  8. Hej tycker precis som du vad gällde allt, men till skillnad läste jag den ändå med behållning (som en dos and dont’s för eget skrivande kanske?). Författaren är skicklig vad gäller målande floskler och intelligenta förvecklingar. Köpte den då Utvik gav den 5/5. Då vet man vad han gillar för sorts böcker 😉

  9. Jag håller med om din recension, den är ofta rasistisk och sexistisk oc jag har inte ens kommit halvvägs. Det jag inte förstår, och skulle uppskatta en förklaring av, är tidslinjen. I början av boken (s. 27) är Pilgrimmen på hotellet för att undersöka mordet på kvinnan när det visar sig att det finns en koppling till Turkiet, närmare bestämt Bodrum, vilket ger honom “en rysning av skräck som ännu inte helt har mattats av efter alla år”. Detta ger läsaren en hint om att Pilgrimmen varit med om något obehagligt där tidigare. Hoppa fram till konferensen när Pilgrimmen tar upp hotellmordet och sedan blir hämtad till Vita huset för att bli frågad om han kan åka till Bodrun för att spåra Saracenen. Det är detta jag inte får ihop… mordet på hotellet har redan skett eftersom han tog upp det på konferensen, därmed har han också redan fått sin “flashback” från Bodrun men blir tillfrågad EFTER mordet om han kan åka dit?
    Nu har jag ju inte läst ut boken än så det är mycket möjligt att jag kommer få svar på detta senare, eller att jag missuppfattat någon del, men jag har svårt att fortsätta läsa utan att förstå hur allt hänger ihop. Skulle uppskatta om någon kunde förklara det här för mig eller om någon tänkt på samma sak?

    1. Hej Louise! Det låter förvirrande. Tyvärr är det så länge sen jag själv läste boken att jag inte minns detta. Vi får hoppas att andra som läser detta kanske kan förklara…

Kommentera

