Mysigt med The ghost fields

Jag kommer på mig själv med att bli besviken när mysteriet i Elly Griffiths senaste deckare The ghost fields får sin lösning. Inte för att jag tyckte upplösningen var dålig utan för att själva boken tar slut – den mysiga världen där jag uppehållit mig ett par dagar är slut. Det är mycket stämning i de här böckerna. Jag har alltid värjt mig emot beskrivningen av ”mysiga deckare” – jag menar, hur mysigt är det att någon blir mördad? Men det är mysigt att läsa böckerna. Det historiska ligger inte långt borta tack vare att huvudpersonen Ruth Galloway är arkeolog. Beskrivningen av Norfolk, med saltängarna, tidvattnet, dimman och mörkret ger böckerna en inramning av något ursprungligt, samtidigt som den är ett hot. Särskilt i The ghost fields där vattenståndet blir högre och högre innan det kulminerar i en översvämning. Persongalleriet väger upp genom att vara sympatiska, med varma härliga Ruth Galloway i spetsen. Ruth som är så säker professionellt och så osäker privat. Buttra polisen Nelson som inte vill svika någon men sitter på dubbla stolar. Kate som är så charmig att man bara älskar den där ungen. Druiden Cathbad som för den mystiska historien i berättelsen.

Utan att avslöja för mycket om slutet finns det vissa absurda inslag som påminner mig lite om Stephanie Plum-deckarna. För er som läst: Jag säger bara ankan. Var det inte lite comic relief där på slutet? Försöker påminna mig om det varit samma absurda inslag i de tidigare böckerna, men jag kan inte minnas det. Kanske lika bra att det inte blir en vana (som i Stephanie Plum-deckarna).

Klart läsvärda deckare, särskilt under mörka kvällar då höststormen blåser i träden utanför och regnet smattrar mot fönsterbläcket. En filt, en stor kopp te och en Ruth Galloway-deckare. Det är MYSIGT det!

På engelska: The ghost fields. Hitta den på Adlibris, Bokus. På svenska: De öde fälten. Hitta den på Adlibris, Bokus, Förlaget

Kommentera

