Good girl = good book?

Hej igen!

Jag avslutar min deckar/thriller fas med Good girl – ingenting är som du tror av Mary Kubica.

Den handlar om en hur en kvinna, dotter till en domare, blir kidnappad av en man som ska lämna henne vidare men av någon anledning inte gör det utan i stället tar med henne till en stuga i skogen. De tillbringar månader i stugan, det är isolerat, kallt och efter hand uppstår känslor mellan kidnappningsoffret och kidnapparen. I boken får vi följa huvudsakligen tre perspektiv – kidnapparen Colin (som egentligen är en Good Guy), offrets mamma (som är hämmad och förtryckt av sin hemske man domaren) och polisen som leder utredningen. Dessutom skiftar tidsperspektivet mellan före och efter kidnappningens upplösning. Eftersom offret fått minnesförlust får vi efterhand pusselbitar till varför det blivit som det blivit. Sen kommer en twist på slutet som jag faktiskt inte förutsåg, även om jag kanske borde gjort det. Twisten var för mig den stora behållningen med Good girl, man vill ju bli lite mindfucked ibland. Annars tycker jag att boken var medioker. På omslaget kallas den för en ny Gone girl – och visst finns det uppenbara kopplingar – titeln, en försvunnen kvinna… men där slutar likheterna för mig. Good girl saknar intensitet och mitt undermedvetna blir inte lika påverkat som av Gone girl (alltså inte konstiga drömmar). Karaktärerna är… rent utsagt trista. Kidnapparen Colin är den mest intressanta karaktären, men samtidigt känns han som en klyscha.

Jag ansluter mig till Judit på Beas bokhylla som nu ber förlagen att sluta marknadsföra nya titlar som:

  • en ny Gone girl
  • en ny The fault in our stars
  • en ny Hunger games

De vinner inte på jämförelsen. Låt romanerna stå på egna ben!

Och när jag ändå har förlagens öra – undertiteln Ingenting är som du tror – vilket hemskt val! Det låter som en clickbait och gör att man hela tiden väntar på twisten, liksom snabbspolar för att komma fram till den. Den känns billig.

Hitta Good girl på svenska: Adlibris, Bokus, Förlaget. På engelska: Adlibris, Bokus

Kommentera

