Som eld är så fin

I helgen har jag tänkt mycket på Som eld av Sara Lövestam som jag läste förre veckan. Den handlar om Anna och Lollo som under sommaren innan gymnasiet träffas då de har sommarstugor på samma skärgårdsö. De kommer från olika världar. I Annas sommarstuga finns ingen el, de lagar mat på trangiakök och sover i tältsängar. Lollos familjs sommarstuga kostade 14 miljoner och har allt. De två tjejerna blir kära i varann och när det bara är de två är allt självklart. Men att bryta mot föräldrars och vänners förväntningar är svårt. Så svårt när man är 15 år. Jag satt inne i mitt arbetsrum och grät när jag läste de avslutande delarna. Det var så otroligt fint skrivet – enehjärtat säger jag bara.

Jag har som sagt tänkt. Jag har tänkt på Anna som inte ens vet vilken klass hon ska gå i när hon börjar gymnasiet. Informationen har kommit bort med posten. Det säger mycket om föräldrastödet hemifrån. Jag har tänkt på hur Lollo både tycker om sina vänner och samtidigt känner sig osynlig med dem. Jag har tänkt att den skulle passa bra som bokcirkelbok, att det finns mycket att diskutera och tänka ikring i boken. Klasskillnader, föräldrar, vänner, roller vi alla har, att få vara sig själv… Sorg, glädje och frustration. Att uttrycka känslor i text. Har jag en bokcirkel med åttor och nior det här läsåret kommer Som eld helt klart vara en kandidat. Frågan är om jag kan läsa högt utan att börja gråta? För mig kommer Som eld finnas med på topplistan över årets bästa böcker, en underbar berättelse!

Hitta den på Adlibris, Bokus och förlaget.

Kommentera

