Potatisodlandet 2015 – godaste potatisen är…

2015 blev (är) ett märkligt odlingsår. Det var kallt, allt var sent men nu så här i skördetider kan jag konstatera att det ändå gått ganska bra med mycket. Jag har odlat på två ställen, hemma i stan på balkongen och i sommarstugan. För sommarstugeodlingen har det varit ett ganska bra år p.g.a. regnet. Även om vi inte varit där hela tiden är det inget som torkat bort. I sandjorden uppe vid sommarstugan odlar vi alldeles för mycket potatis i ett alldeles för litet potatisland. Dessutom odlar vi lite potatis i jordsäckar (alá fem för 100) som blir klar lite tidigare än den i landet. I år odlade jag fyra sorter; Cherie, Minerva, Rocket och Asparges.

Från vänster: Minerva, Rocket, Sparrispotatis och Cherie
Från vänster: Minerva, Rocket, Sparrispotatis och Cherie

Vi satte all potatis i jorden under kristihimmelsfärdshelgen och började skörda jordsäckarna i mitten av juli för att sen ta planta efter planta i landet. Redan förra året hade jag en del bladmögel i potatislandet och i år fick jag blasta av nästan all Cherie redan i juli. Av de sorterna jag odlade i år klarade sig Cherie och Rocket klart sämst medan Minerva klarade sig bäst. Tyvärr medför sommarstugeodlingen att jag inte alltid är där och därför fick bladmöglet härja fritt under sensommaren. När det i helgen var dags för slutskörd fanns ingen blast kvar. Riktigt illa alltså och nu vet jag inte om jag vågar odla potatis i landet nästa år. Kanske provar jag att spruta med fräkenvatten, som det ryktas ska förebygga bladmögel. Kanske försöker jag att utöka landet så att plantorna inte behöver stå så tätt, kanske täckodlar jag inte nästa år. Men trots att all blast var borta fanns det gott om potatis i landet. Minerva gav störst potatisar (kanske för att den fick ha mest blast), men smakmässigt var den nog den tristaste sorten. Rödskaliga Cherie var vackrast men Asparges, eller sparrispotatis är min smakfavorit. Det är enligt mig, den allra godaste potatissorten. Smörig, fyllig, underbar… Vilken är din favoritpotatis? Tipsa mig gärna i en kommentar!

Nu en fråga till alla odlingsexperter: Som jag förstått tar man bort den blast som drabbas av bladmögel dels för att den inte ska sprida sig och dels för att bladmöglet inte ska gå ner i potatisen och orsaka brunröta. Men hur ser brunrötan ut? Är det brunröta jag fått på en del av mina potatisar? (se bild nedan) Bruna prickar som sitter utanpå skalet men går att skrapa bort med nageln. Jag har försökt bildgoogla brunröta, men har inte riktigt fått klarhet i hur det ser ut. Mest prickar har jag fått på just Cherie och Rocket, som också drabbades värst av bladmöglet. Någon som vet om det är brunröta? Uppdatering: Jag tror nu att det är skorv? Tack Blomstertorget i Linköping, där jag köpte mitt utsäde, för den bakteriesjukdomen till mitt trädgårdsland!

Är de små prickarna brunröta?
Är de små prickarna brunröta? Eller skorv?
Kommentera

