Mycket att tänka på i När hundarna kommer

Nu har jag läst När hundarna kommer av Jessica Schiefauer, nominerad till Augustpriset 2015. Den ger mig många  tankar vilket jag tycker är ett bra betyg. Baksidestexten är som en dikt:

Den här sommaren
älskar
två unga människor varandra
bortom sans och vett.

Den här sommaren
misshandlas
en ung pojke till döds
vid en stilla insjö.

Ester och Isak har en så härlig första kärlek. Sen svalnar känslorna hos Isak, han tänker göra slut. Men så inträffar katastrofen, Isaks bror Anton är med och mördar en skolkamrat. Familjen går i kris. Ester träder in, stöttar, blir behövd. Älskar det, skyr alla som försöker säga att det kanske inte är bra, att ge allt, att man måste tänka på sig själv, vara en egen person med en egen väg. Och sen kommer hundarna.

Beskrivningar av sjön används både som symbol för det mänskliga psyket, läkande och som tidens gång. Det är snyggt. En bra bok för en bokcirkel tror jag – det finns mycket att prata om. De olika karaktärerna, varför de gör som de gör. Klass- och bildningsmarkörer. Hälsosamma och ohälsosamma relationer. Kriser. Mediadrev, vad som är nyheter. När i tid boken utspelas. Nazisttecken…

Jag läser många ungdomsböcker och böcker för unga vuxna, en del böcker även för yngre barn och en del bilderböcker. Jag läser också många vuxenböcker. För mig har gränserna suddats ut. Jag vet att den här boken inte passar yngre barn, men jag ser helt ärligt ingen övre åldersgräns för När hundarna kommer. Varför är detta en ungdomsbok? För att den handlar om ungdomar?

Och, så snyggt omslag! Beröm till formgivare Fredrika Siwe!

En sista fundering: Varför Harry Potter-blixten på omslaget? Längst upp på bokomslagets framsida kommer en Harry Potterblixt farande, i marknadsföringsmaterial i samma färg/mönster som bokstäverna men på min fysiska bok är den vit (antagligen för att de inte ville skära i kartongen så nära kanten). Ska den föra tankarna mot SS blixtliknande bokstäver? Blixten på läskiga killens hand? Eller ska man tänka Harry Potter, som jag gör?

Läs mer om boken och köp den på t.ex Adlibris, Bokus, Förlaget

3 reaktioner till “Mycket att tänka på i När hundarna kommer

  1. Jag har också funderat på det där med blixten. Hunden som dom försökte spola ner i toan sprang som en vit blixt förbi Anton.

    1. Hm, det har du rätt i. Är den vita blixten bara en ss-referens eller tror du det är något mer? Eftersom blixttatueringen tänker jag… stackars hund!

Kommentera

