Disclaimer – obehaglig bladvändare

Redan när jag läste om Disclaimer i katalogen för höstens böcker blev jag sugen på att läsa den och gjorde en beställning direkt. Jag har inte läst något av Renée Knight förut, men har stort förtroende för Sekwa och Etta (förlaget). Så kom boken i förra veckan och jag kunde hugga in. Historien börjar med att en kvinna läser en bok hon hittar på sitt nattduksbord. Hon har inget minne av att hon köpt den, men tänker att det kan vara hennes man som gjort det. Snart kryper boken under skinnet på henne, den handlar ju om henne! Och i slutet av boken kan hon läsa om sin död…

Obehagligt värre eller hur? Jag hade en del förväntningar på den här boken- Jag förväntade mig skräck men fick något slags psykologiskt drama. En inte helt dålig överraskning. Även om författaren var duktig på att placera ut ledtrådar var historien inte allt för förutsägbar, delvis för att det inte bara var gåtan om vad som hände för 30 år sedan som var spännande utan även var som hände i nutid, i karaktärernas liv och psyke. Boken tar också upp frågor som sanning och autenticitet, vad är sant och vem bestämmer vad som är sanningen? Bibliotekarien i mig vill fräsa åt karaktärerna att ha lite källkritik. Och när boken är slut, vet vi egentligen vad som hände? En spännande bok, med smart upplägg – perfekt för en kulen höstkväll!

Läs mer eller köp boken på t.ex. Adlibris, Bokus, Förlaget 

Kommentera

