Smart, smart, smart Frankie!

Jag känner mig sist på bollen när det gäller min nya låtsaskompis Frankie Landau-Banks. Har haft boken hemma länge, velat läsa den ända sen jag läste om den första gången någon gång förra året men av någon anledning har det inte blivit av. Boken har legat på fönsterbrädan, oläst och försummad. Höstens deckarfrossa kom i vägen. Tills jag började läsa den på jobbet. Första delarna fångade mig inte, men efter ett tag satt jag med fånigt leende och var beroende av att läsa boken. Jag fick lässuget (jag älskar när det händer!). Det här är en så smart bok som jag vill att alla ska läsa!

Frankie går på internatskolan Alabaster. Det är samma skola som hennes pappa och syster gått på, en rikemansfil till Ivy League. När hon börjar sitt andra år får hon plötsligt uppmärksamhet från ingen mindre än Matthew Livingston, en kille hon trånat efter sedan sitt första år på skolan. De blir ihop och Frankie får genast hög social status på skolan. Hon älskar att umgås med sin pojkvän och hans vänner men känner samtidigt att hon inte kommer i första hand för Matthew – och har hon någon status utan honom? På skolan finns ett semihemligt sällskap, Bassettarna, som Frankie först hört talats om genom hennes pappa och hans gamla (och fortfarande bästa) vänner sen skoltiden. Men Bassetterna är ett sällskap för bara killar. Frankie vill in, hon vill att Matthew ska visa hur mycket hon betyder för honom genom att släppa in henne i sällskapet, eller i alla fall prata om det. Men han gör inte det, och Frankie tar saken i egna händer.

Så smart skrivet om status och makt, mäns syn och relation till kvinnor, allt skickligt skrivet med ett språk man flyter igenom men samtidigt njuter av. Jag känner igen mig själv i Frankies rumskamrat Trish, som bara stuntar i det hon inte tycker om, även om det leder till att hon har noll status. Ingen kommer ihåg Trishs namn, och det är likadant när det gäller mig. Men man ska trivas med sitt liv eller hur? Och det är de viktiga personerna som ska minnas mitt namn, inte de som egentligen inte spelar någon roll.

Lilla gumman är död. Leve lilla gumman! Läs Den ökända historien om Franke Landau-Banks av E. Lockhart!

Läs mer om boken eller köp den på Adlibris, Bokus, Förlaget.

  • Okategoriserade

En reaktion till “Smart, smart, smart Frankie!

Kommentera

