Våld mot kvinnor tema i Career of evil

JK Rowling skriver deckare under pseudonymen Robert Galbraith. Jag har läst det mesta Rowling publicerat, inklusive de två tidigare deckarna om Cormoran Strike. The cuckoo’s calling var inte vad jag förväntat mig. Jag tyckte den var lite överarbetad och jag hade svårt för det detaljtunga sättet att skriva som Rowling använder i sina deckare.  Hon lastar på med utförliga beskrivningar om vad karaktärerna har för sig och ser, en förvillningsteknik, för i alla detaljer gömmer sig ju också svaret deckargåtan. I  den andra delen, The silk worm hade jag vant mig och det blev en av mina bästa läsupplevelser förra året. Kanske inte för att deckargåtan var så bra, men boken var så himla trevligt skriven. Jag älskade att läsa partierna där detektiven Cormoran Strike sitter på puben med sin assistent (eller partner?) Robin och recappar och diskuterar sitt fall. Jag önskade att jag fick sitta där med dem, slänga fram teorier och dricka doom bar. I The silk worm blev både Cormoran och Robin karaktärer jag tyckte om – lite som mina vänner på ett pinsamt sätt.  Så när jag såg att en ny del skulle komma ut var jag snabbt i kö på biblioteket.

career_of_evil_oct_2015

Career of evil börjar med att Robin får ett paket skickat till sig på jobbet. Paketet innehåller ett avsågat kvinnoben och ett citat som Cormoran direkt kopplar till sin mamma. Då det blir uppenbart att detta är personligt ransakar detektiven  sitt förflutna efter personer som är kapabla till att mörda och sen stycka kroppen. Det finns  fyra misstänkta och Cormoran  och Robin börjar vid sidan  av polisen sin egen utredning.

Det här är nog, förutom Den tomma stolen, Rowlings mörkaste bok hittills. Det är mycket ondska, våld och missförhållanden i de misstänktas, ja i alla inblandades historia. Vi kommer till solkiga strippklubbar och bordeller, träffar så många utsatta kvinnor. Deras historier handlar om misshandel, pedofili och våldtäkt och Career of evil blir en ganska dyster historia. Jag har svårt att släppa vissa karaktärer när de går vidare i boken. Hur gick det egentligen för Stephanie? Precis som i Den tomma stolen lyfter Rowling fram fattiga och socialt utsatta kvinnor och visar på deras begränsade handlingsutrymme. Men finns det något ljus i mörkret? Nja, inte riktigt. I Career of evil får vi lära känna Robin mer, ta del av hennes historia som även den innehåller en del mörker. Hennes bröllop med Matthew är nära förestående och både Robin och Cormoran kämpar med sina känslor för varandra. Någon slags kärlekstriangel alltså, med svartsjuka från båda håll mot respektives partner, vilket jag bara tycker är irriterande. Jag vill inte ha en will they-won’t they-historia!

Deckargåtan då? Ja, jag tycker det är snyggt upplagt. Vi som läser har lika mycket möjlighet att lösa gåtan som detektiverna, tack vare att vi får alla detaljer. Rowling lägger ut gott om villospår och lockbeten och det är svårt att vara säker på sin sak. Jag lyckades inte lista ut vem mördaren var, men känner mig inte överlistad utan snarare lite lurad (precis som Cormoran?). Rowlings deckare har, trots spektakulära mord, tidigare inte varit så blodiga utan ganska trevlig läsning. I Career of evil använder sig dock Rowling av greppet att vissa kapitel är från mördarens synvinkel, ibland under tiden hen mördar, vilket gör denna bok lite otrevligare än de tidigare. Jag är inte överdrivet förtjust i ”från psykots synvinkel”-greppet och hoppas att Rowling inte gör det till en vana.

Efter Career of evil vill jag fortfarande gå på pub med Robin och Cormoran, men det är inte samma goa stämning som förut. Det finns ett mörker nu, och mer komplicerade känslor. Men det gör dem bara mer verkliga, mer kött och blod. Jag vet i alla fall att nästa Londonbesök kommer innefatta ett besök på The Tottenham och en doom bar.

Läs mer om boken och köp den på engelska på t.ex. Adlibris, Bokus, Förlaget

Läs mer om boken och köp den på svenska med titel Karriär i ondska på t.ex. AdlibrisBokusFörlaget

 

3 reaktioner till “Våld mot kvinnor tema i Career of evil

Kommentera

