Black rabbit hall – som en chokladpralin!

skyddsomslag_rabbit_hall.inddTillbaka till Black rabbit hall börjar så bra. Lorna åker med sin fästman runt i en liten bil i hällregn i Cornwall sökandes efter det perfekta stället att gifta sig på. Tillslut hittar de det gamla godset de letat efter, och trots att det är nedgånget till den grad att det växer hortensior genom parketten i balsalen vet Lorna att det här känns rätt. Fästmannen är inte lika imponerad, det är nästan som om huset och markerna utövar någon hemlig kraft på Lorna. Suger in henne. Parallellt med detta får man följa vad som hände på godset för 30-40 år sedan, då det var sommarstuga (sommargods?) åt en familj från London. Hände saker då, som påverkar Lorna idag? Det är familjehemligheter, excentriska adelsfamiljer, vettigt tjänstefolk och romantiska miljöbeskrivningar. Det är ett mysterium som sakta löses upp, en tragedi som kommer upp i ljuset, och trots att jag kan ana vart det barkar är det ändå härligt och mysigt att få hänga med hela vägen.

Några tankar efter läsningen: Boken är som bäst de första hundra sidorna, sen tycker jag det blir lite… långsamt. Jag förstår inte riktigt utvecklingen mellan Lorna och hennes fästman. Han blir aldrig en riktig karaktär eller person för mig utan bara en ursäkt för att Lorna ska känna och göra olika saker. Sen funderar jag på den lyckliga slumpen att Lorna hittade/kom till godset. Och när förstod Caroline vem Lorna egentligen var? Jag funderade mycket på pappan, Mr Altons relation med sina barn. Han var så otroligt långt ifrån dem – smärtsamt att läsa. Och är det bara jag som vill veta mer om vad som hände med Peggy? Och vart tog mammans porträtt vägen?

Tillbaka till Black rabbit hall är vad jag kallar en chokladpralinsbok. Man läser och bara njuter, gärna med en rykande kopp te eller ett glas vin, och med en varm filt över knät. Perfekt för julledigheten! Kate Morton är en pålitlig chokladpralinsförfattare, det återstår om Eve Chase kan skriva fler chokladpraliner? Jag läser gärna hennes nästa bok baserat på Tillbaka till Black rabbit hall och rekommenderar den till alla som vill ha mysläsning!

Läs mer eller köp boken på: Adlibris, Bokus, Förlaget

Kommentera

