En av årets bästa

framsida_regnet_luktar-200x2801Det är verkligen omvälvande att läsa en riktigt bra bok. Och Duarid Al-Khamisis Regnet luktar inte här är en av 2015 års bästa läsupplevelser för mig. Jag läser med hjärtat i halsgropen, med stressen att jag bara måste hinna läsa lite till innan jag måste sluta. Texten ger mig tusen känslor och tankar. Jag sprang direkt och rekommenderade den för gymnasiets lärare i Svenska som andraspråk, men egentligen hatar jag den indelningen svenska som andraspråk och svenska som förstaspråk i den stunden. Det här är inte en bok för invandrarna att läsa för sig och diskutera för sig och för svenskarna att läsa och diskutera för sig. De borde alla läsa och mötas över den här texten – det känns så fel att man delar upp eleverna ibland.

Regnet luktar inte här är en självbiografi/debattbok om Duarid och hans familj som invandrade till Sverige för mer än 20 år sedan. De smugglades över Östersjön till Gotland. Som trygg svensk blir jag förfärad när jag läser om båtfärden, och att ämnet är så jävla aktuellt gör det bara mer skrämmande. Familjen flydde från Irak, där de tillhörde övre medelklassen till Sverige där de inte kan få jobb. Al-Khamisi rasar gång på gång över hur familjen flydde eftersom de som mandéer inte var trygga i Irak, men inte duger i Sverige och måste anpassa sig och assimileras. Hur de flydde från ett förtryck till ett annat. Samtidigt är föräldrarna så tacksamma vilket resulterar i så intressanta diskussioner. Vad är trygghet, vad är det att vara invandrare?

Regnet luktar inte är här är stark, hjärtskärande läsning. Den är engagerande, frustrerande och provocerande. Läs den, oavsett var du kommer ifrån! Och diskutera, prata och diskutera…

Läs mer om boken och köp den på Adlibris, Bokus och förlaget.

Läs mer om de irakiska båtflyktingarna i denna artikel från Sydsvenskan. Se även Absolut svensk med Soran Ismail på SVT som också tar upp många av de här frågorna, och ett av årets bästa tv-program.

En reaktion till “En av årets bästa

  1. Har sett flera förtjusta omdömen om den här nu, får nog prova 🙂

    Och angående dina funderingar om The Girl with All the Gifts: Tror väggen av grått var de vuxna (måste ju ha varit många med tanke på väggens omfattning), eller att de av någon anledning samlats på andra sidan och sedan inte kunnat ta sig ut, men funderade å andra sidan aldrig på att barnen kunde ha orsakat det… Tror, eller hoppas i alla fall, att det fungerade. Känns som det oundvikliga slutet, bara lite påskyndat. Förr eller senare lär ju kapslarna ha brustit i alla fall 🙂

Kommentera

