Jag älskar Den andra kvinnan

13058016_o_3

Jag älskar hur Therese Bohman skriver. Det är så intensivt och passionerat, så innerligt och ibland så roligt eller smart att jag måste läsa några meningar högt för min man som läser bredvid. Jag känner igen mig i den andra kvinnan,  jag tror många gör det. Vi väntar på att något ska hända, något stort och sant. Jag trivs med mitt jobb men när jag tänker framåt och ser mitt arbetsliv sträcka ut sig framför mig 30-40 år får jag ångest och hjärtklappning. Visst måste livet bli mer än så här? Jobba hela dagarna, vara dödstrött på kvällarna, alltid känna att helgen är för kort. Men än så länge gör jag inget, jag väntar i stället. På något. Lottovist, inspiration, eller saker som gör att jag måste. Och sen har jag dagar då jag trivs och är glad. Jag skulle säga att jag lycklig – kan det bli den-andra-kvinnanbättre? Ja hörrni, när ska man vara nöjd?

I den andra kvinnan jobbar hon extra på sjukhusets servering och storkök. Det är fukt, svett och matrester och människor som nöjer sig med det livet. Men hon väntar på det riktiga livet och betraktar andra med avundsjuka – de som är obrydda antingen för att de nöjt sig eller är privilegierade. På sjukhuset finns en hierarki, läkarna överst, sen sjuksköterskor, undersköterskor och så längst ner övrig personal, som personalen i storköket. Även där en hierarki där de timanställda drar kortaste strået. Huvudpersonen inleder ett förhållande med en gift överläkare. Det är spännande och ger henne mycket, men även i deras förhållande finns en hierarki. Hon väntar, längtar och blir frustrerad. Den andra kvinnan funderar på den första kvinnan, på hur det ska fortsätta. För även om hon har det härligt kan det ju inte fortsätta…

Jag njuter när jag läser den här boken, av språket. Men usch vad jag avskyr den där mannen. Som vill att hon ska ha på sig små flickiga underkläder, och kanske kommer jag ihåg fel men ville han att hon skulle kalla honom pappa? Nej fy fan säger jag. Jag läser det inte som att de är så nära och nakna för varann att de kan vara brutalt ärliga. Jag läser in hierarkin, att han vet att han kan få henne att göra vad han vill. Som hon blir utnyttjad av den där familjen!

Läs mer och köp boken på t.ex. Adlibris, Bokus, Förlaget.

  • Okategoriserade

En reaktion till “Jag älskar Den andra kvinnan

Kommentera

