Orkar inte med Glass sword

15441253-_sy540_Det börjar bara pang på, typ fem minuter efter Red Queen slutade. Marie och rebellerna är på väg från sin epic slutfajt-scen. De är jagade hela tiden. Det kommer soldater, stridsflyplan, bomber. De flyr, måste använda sina krafter för att överleva. Ondingen är jätteond.  Någonstans slutar jag läsa och bläddrar framåt. Det verkar se likadant ut hela tiden. Jag ger upp, vill inte läsa det här. Boken får lämnas tillbaka oläst till biblioteket.

Grejen är att det är ett år sen jag läste Red Queen och det var inte en så stor läsupplevelse att jag kommer ihåg så mycket.  Visst minns jag huvuddragen men jag har ingen relation till karaktärerna längre. Aveyard ger mig inte heller något tillfälle att återkoppla eller påminna mig. Det bara börjar där det slutade, vilket jag inte tycker är så snällt mot läsaren. En skicklig författare kan väva in återkoppling i berättelsen utan att det stör. Vissa klarar av att skriva en bok man kan läsa och bli fängslad av utan att behöva ha läst den föregående. Detta är inte en sån bok. Visst inleds det i full fart, det är actionscen på actionscen – men det är dötrist att läsa om när jag inte längre känner att jag har någon relation till karaktärerna. Jag bryr mig inte tillräckligt för att orka fortsätta läsa.

Uppföljare är svåra! Särskilt när man märker att författaren inte tänkt så långt… när berättelsen inte är självklar längre, utan bara… Känns transportsträcka. Ja, Spökstaden, jag tittar på dig!

Det är svårt att skriva uppföljare! I det här fallet känns det som att Aveyard hade storyn till första boken fixad och klar och sen inte riktigt visste vart det skulle ta vägen – eller kanske visste vart det skulle ta vägen men inte hade tillräckligt för en trilogi. Eller vad säger ni som faktiskt orkade läsa boken?

Läs mer eller köp boken på svenska på Adlibris, Bokus, förlaget

Läs mer eller köp boken på engelska på Adlibris, Bokus, förlaget

 

En reaktion till “Orkar inte med Glass sword

Kommentera

