Trots superkrafter vinner Jack!

atn1024_superkrafter-framjack_my_12965

Två svenska ungdomsböcker på två dagar. Två böcker om en kille och en tjej som träffas i ett badrum på en fest. Tjejerna tar ingen skit från någon och har ett starkt rättspatos både två. I båda böckerna är den växande främlingsfientligheten och nynazismen ett spår av handlingen, och det spelar dator- och tv-spel i bägge. Det är kanske inte så konstigt att jag, som läst dessa två böcker på två dagar, blandar ihop dem lite, och jämför dem med varandra.

Jag pratar om Superkrafter: på gott och ont av Karl Modig och Jack av Christina Lindström.

Superkrafter handlar om Klara och Oskar som när de tar sällskap hem från en fest blir träffade av blixten medan de hånglar ute på en fotbollsplan. De överlever men något har hänt. De har fått superkrafter. Oskar kan skapa och kontrollera eld, något han upptäcker i bokens roligaste scen när han råkar tända eld på täcket när han har trevligt med sig själv. Klaras superkraft är att hon med tankekraft kan få andra att känna smärta. Att orsaka smärta låter ju som en typisk superskurk-egenskap, och för Klara och Oskar är inte de nya krafterna helt lätta att kontrollera. Klara skickar sin mamma till sjukhus och Oskar tänder eld på både träd och gardiner. Det som är mest intressant med boken är dock Klaras och Oskars funderingar om vad de ska göra med krafterna. With great power comes great responsibilty liksom, men hur hittar man brott och orättvisor? Och när har man tid när man råkar vara en tonåring som egentligen borde gå i skolan? Jag tycker om att läsa om Klara och Oskars olika bakgrunder och familjer. Blir nyfiken på Klaras bror, vem är han egentligen? Tycker det hintas något där. Modig skriver detaljrikt om var ungdomarna rör sig och vad de äter. Jag tycker det är roligt att följa deras promenader och titta på Gläntan i Google maps (På jobbet läser jag nära datorn) . Mer irriterad blir jag på redogörelserna av allt ungdomarna stoppar i munnen. Vad bryr jag mig om knäckemackor, falukorv, bananer och korvar som glufsas ner. Visst, Klara har inte pengar för mat och Oskar är tonåring och äter mängder men… måste jag läsa om det hela tiden? Men jag tycker ändå det finns något autentiskt med hur Modig beskriver ungdomarna, deras språk och beteende. Önskar bara att jag fått mer resonemang än att Oskar vill gå på fest för att det är väl kul att bli full? Längst ner i inlägget finns det ett spoilerstycke där jag skriver om vad jag tyckte om slutet.

Jack av Christina Lindström vinner mycket i jämförelsen med Superkrafter. Framför allt har Lindström SPRÅKET, det finns en glädje och energi i hur hon skriver. Dialogerna är fantastiska även om ungdomarna jag jobbar nära utrycker sig mer i ”ööh… ”, ”alltså…” och ”eeeh” än bokens ordfyrverkerier (– men det kanske bara är när de pratar med mig). Lindström har vissa likheter med John Green på det sättet, tänker jag när jag läser.

Huvudpersonen i boken är Jack, en kille, snart 18 år som träffar den stora kärleken, Freja, på en fest. Hon är udda, har stor näsa (som jag – I love it!) som Jack kärleksfullt beskriver som ”mäktig” och har starka åsikter om vad som är rätt och fel. Samtidigt släpper Jacks annars ganska frånvarande pappa en bomb – Jack har en lillebror, fem-sex år gammal (pappan har varit frånvarande även där som ni förstår) och kanske Jack kan berätta vad barn gillar? Det var ju nämligen inte så länge Jack var barn själv? Och kanske Jack kan ställa upp och vara barnvakt? Jack kan inte låta bli att bli lite svartsjuk på sin nya lillebror då han får så mycket av pappans uppmärksamhet. Men de känslorna svalnar när han får träffa Enar (som lillebror heter) och inser att det lilla trädet inte har det så bra ändå. Jack är en väldigt fin person med Enar och Freja, men han bär på gamla synder och är fortfarande inte alltid så hyvens. Han har varit engagerad i Nordiska motståndsrörelsen och varit en mobbare. Men det var ju för länge sen, han själv tycker inte att han är samma person längre. Men hur länge sitter gamla synder kvar?

Lindström skriver så bra om grabbighet och bufflighet, om hur Jack vaknar upp och ser hur hans eget beteende påverkar de personer i hans omgivning. Det är mycket tankar som väcks och tänks, jag gillar det skarpt! Man tror att det bara är en kärlekshistoria i börjar, men boken är så mycket mer. Och som sagt, språket – Lindström har SPRÅKET! Det är en bok som låter JUST NU i hur ungdomar pratar (och om 10 år kommer vara helt otidsenligt?) – förutom lite brist på ”eeh…” och ”öhh…” då 😉 Det här är en bok jag vill att ungdomar ska läsa. Jag tycker om hur Jack konfronteras med sin gamla synder, måste möta dem som den person han är idag. Familjerelationerna, papparollen och mansrollen är också saker jag funderar över när jag läser boken, hur den begränsar både de manliga karaktärerna i boken men även andra. En liten ynkapynka sak stör mig, de upprepade gånger vi får läsa om hur Jack sätter fötterna på sätet mitt emot på spårvagnen. Ja, jag vet att han gör så, jag vet att han är sån – det behöver inte upprepas om och om igen.

Så SPOILER om Superkrafters slut: Det finns en rasistisk superskurk med övernaturliga krafter. Oskar och Klara blir rektyterade till armén. Nej tack. Jag vill faktiskt inte ha en fortsättning på den här boken (så motbevisa mig nu Karl Modig!) utan trodde hela tiden det var en stand alone – tills de 10 sista sidorna typ. Det känns mer som en eftertanke? Blev väldigt överraskad och inte på ett helt positivt sätt.

Jag tycker om trenden med urban fantasy som utspelar sig i Sverige – portalverken Cirkeln (som är Superkrafters-Klaras favoritbok) och Nene Ormes Udda verklighet har fått roliga och uppfriskande efterföljare i Kleptomania, Vattnet drar och Superkrafter. Att konstiga saker börjar hände med och runt helt vanliga människor bäddar för både humor och tankeväckande situationer. Dock önskar jag mig lite mer funderingar om hur detta påverkar människor och samhället i stort, i stället för det rädda världen-fokus vi oftast får se.

Läs mer och köp boken Jack på t.ex. Adlibris, Bokus, Förlaget

Läs mer och köp boken Superkrafter på t.ex. Adlibris, Bokus, Förlaget

Kommentera

