Resor hit och dit

En enkät från Kulturkollo:

Vilken bok om en eller flera resor tycker du mycket om?

Visst räknas rymdresor? The Martian av Andy Weir rekommenderar jag till många som kommer in på mitt bibliotek. Den handlar om en expedition till Mars som går snett, en astronaut lämnas kvar när resten av besättningen evakuerar. Hur ska han överleva? Den sista halvtimmens läsning av boken var så spännande att jag hade hjärtklappning!

Road movies är en egen genre. Vilken är din favorit och varför?

Här måste jag svara Mad Max: Fury road! Den mest utomjordiska film jag någonsin sätt. Jag blev helt blown away av konceptet! Handlingen i filmen är en sak, men alla detaljer, allt runt omkring, deras språk, seder… Helt utomjordisk! Det häftigaste jag har sett konceptuellt och visuellt! Se den, bli förvirrad, älska den!

I veckans inledningsinlägg skrev jag om hur Willie Nelsons On the road again fastnat i mitt huvud. Vilken låt om att resa sjunger du gärna med i?

Simon & Garfunkels America… strofen ”and the moon rose over an open field” fyller mig alltid med ett sånt vemod. Älskar den låten!

Inre resor är också resor. Presentera ett verk som beskriver en inre resa!

Hmm, svår fråga. Romanen Den första lögnen av Sara Larsson tyckte jag var jättebra. Den tar upp sexuellt våld mot kvinnor och kvinnoförtryck, kvinnorsyn etc. Det finns tre manliga karaktärer i boken som våldtog en tjej för 15-20 år sedan, som sen genomgår olika resor. Mycket bra och intressant!

Vilken plats/miljö läser du helst om eller ser filmer från?

Storbritannen och Irland. Är särskilt svag för scener som utspelar sig på pubar och snorkiga, engelska tanter som håller hårt i handväskan! En annan favorit är rymden… Stor plats, spännande och livsfarlig miljö!

Vilka platser eller miljöer gillar du inte att läsa om eller se filmer från?

Polarmiljöer som Antarktis och Arktis är inga favoriter. Men jag såg hela tv-serien Fortitude som utspelar sig på ett fiktivt Svalbard. Skulle inte se en andra säsong dock.

Har du gjort några resor inspirerade av ett eller flera kulturella verk? Vilken kulturell resa drömmer du om att göra? Berätta!

Nej, jag tror inte jag gjort någon resa men jag planerar en kortare och en lång:

I sommar tänker jag åka Ovansjöbygden runt inspirerad av Madeleine Bäcks Vattnet drar. Vi kommer titta in i Ovansjö kyrka och spana på madonnan (kanske vågar vi kika på altaret också), detta kombinerar vi med en fika på utmärkta Berglunds bageri. Sen åker vi och badar i Malmjärn (om vi vågar) och avslutar med en pizza i Hofors!

En annan resa jag har på min bucket list är att åka till Prince Edward Island och uppleva hela Anne på Grönkulla-grejen. Jag vill bo i alla fall ett par nätter på hotellet som gestaltar White Sands Hotell i tv-serien. Kommer antagligen vara så rörd och känslosam att jag gråter var och varannan minut men det kommer det vara värt!

8 reaktioner till “Resor hit och dit

  1. Mina föräldrar var på Prince Edward Island för ett par år sedan. Mycket avundsjuk. Det är en resa jag absolut vill göra någon gång!

    1. Jag håller mig nog hellre på jorden och reser till mars med böckernas hjälp i stället. Rymden verkar vara en skoningslös plats…

Kommentera

