Vilse blir nog poppis

Nu har jag läst Vilse av Karina Berg Johansson, en bok jag tror är lätt att sälja in till ungdomarna. Den handlar om liv och död, kärlek och sex och ren, skär skräck.

Sex ungdomar hamnar vilse under en konfrimationsresa där de paddlar kajak (kanot?) i den jämtländska fjällvärlden. De väljer fel väg (flodfåra) och när de inte hittar resten av gruppen resonerar de att det bara är att fortsätta, de kommer hitta dem till slut. Men så går timmarna, dagarna. Maten tar slut. De har ingen täckning så de kan inte ringa efter hjälp. Och hela tiden tränger de längre in i en ensam galnings territorium. Mer om detta nedan. Det är en spännande berättelse jag tror många ungdomar kommer gilla, även om jag tror att de många berättarperspektiven kan bli lite förvirrande. Det är fyra av de sex ungdomarna som berättar, och jag som vuxen saknar de andra två ungdomarnas röster och tankar. Jag hade gärna fått titta in i Victors huvud, som är lite av ”the bad guy” i gruppen, få se hur han tänker och resonerar. Lovisa, som har skinn på näsan, hade också varit intressant att följa. Men för mina grundskoleungdomar tror jag att fyra röster är mer än tillräckligt. Ledtrådar om hur ungdomarna har det hemma ges sparsamt men väldigt tydligt, vilket är tacksamt för ungdomar att tolka.

Och nu kommer det spoilers med mina tankar: Unga tjejer och sex, jag vet inte vad jag ska tänka om det. I Vilse har, tycker jag, alla tre tjejer lite problem med sex. Elsa har utsatts för något slags övergrepp av mammans nya kille, Lovisa har ihop det med en äldre konfaledare som visserligen är förlovad och ska gifta sig snart men har lovat att han ska officiellt bli ihop med Lovisa när hon fyller 15. Lovisa verkar visserligen ge sitt samtycke till deras sexuella aktiviteter men det är klart att jag som vuxen blir orolig och avskyr Erik (ledaren – och hur gammal är han egentligen om han ska gifta sig?). Frida, stackarn, verkar vara med i en sekt? Men hon är så pilsk att det enda hon tänker på är att få ligga. Det är iofs uppfriskande att få läsa om en kåt, ung tjej men visst ringer det lite varningsklockor om hennes uppmärksamhetssökande. Att hon vill ligga med vem som helst, när som helst, var som helst känns så… desperat. Är hon nymfoman? Sexmissbrukare? Vad tror ni andra som läst? De tre killarna har inte alls samma problematik med sex. Ja Victor verkar ju iofs tycka att det är viktigast i världen och jag tycker inte han är så snäll (över huvud taget) mot tjejerna (eller någon). Men han stannar ändå vid Elsas nej. Zac och Daniel har i stället andra problem. Daniel är mobbad och osäker. Zac blir misshandlad hemma och är kär i kompisens flickvän. Ingen är helt utan bekymmer och så är det väl i livet.
Nu till den galne mördaren. Vem är det här? Hur har han hamnat där? Är det också någon sekt, ett patriarkalt samhälle som gått överstyr? Det här vill jag veta mer om! Hur tillåter samhället att en ung pojke lever ute på fjället, slutar tvätta sig och lever på grillade lämlar och en korv då och då? Ja ja, jag vet att polisen var med på det, men ändå – vem var han? En uppföljare om detta tack!

Läs mer om boken eller köp den på adlibris, bokus och förlaget

 

  • Okategoriserade

En reaktion till “Vilse blir nog poppis

Kommentera

