Kalla kårar och frågetecken

9789163888496

Åh, Magnus Nordin – vilken skräckmästare! Jag har läst Hemsökta av Magnus Nordin. Den handlar om två tjejer som åker ut i skärgården för att vara husvakter en sommar. Det är ett slappt jobb, de ska damma då och då och vattna gräsmattan. Annars kan de slöglo på tv, äta ur det fyllda kylskåpet och bada nakna från bryggan. Elin och Denise har ganska nyligen blivit ihop och det finns lite osäkerhet där. Gillar de varandra lika mycket? Finns det ett ex med i bilden fortfarande? Men deras relation är inte det enda osäkerhetsmomentet, ganska snabbt börjar det hända obehagliga saker på ön (som vi visste att det skulle göra). Lampor går sönder, en kråka kommer underligt nära, och huset visar sig ha en olycklig historia. Jag är otroligt spökrädd och borde inte läsa såna här böcker. Vid ett tillfälle i läsningen blir det så läskigt att jag måste bryta för att gå och göra något annat. Men jag läser i alla fall ut boken, får veta varför det hänt läskiga saker, slår ihop bokens pärmar och känner mig nöjd. Allt hade ju en naturlig förklaring. Eller…? Sen kommer de kalla kårarna, när jag inser att det är flera saker som inte är förklarade, flera frågetecken som inte retts ut.

Nu blir det spoilers: Som kråkan? Hur förklaras den? En ovanligt tam kråka, tränad av häxgubben? För det kan ju inte ha varit gubben själv i sin häxhatt? Och var det alltså så att han drogade tjejerna med sina örter? Gav dem hallucinationer? Både vårdade och agiterade Denises sår? Elin verkade ju sova väldigt djupt. Men hur drogade han dem i så fall? Med maten i kylskåpet? Hur lätt var det att styra vad de skulle äta, när de skulle äta den? Man förstår ju att han lätt skulle kunna mickla med ramlösan han bjöd dem på, men maten i kylskåpet? Jo, okej, han verkar ju haft nyckel (och kunna stänga av larmet utifrån? Hade han också appen?) Vem var det Elin tyckte sig se simmandes i havet flera gånger? Bara lite av det jag funderade på efter att jag läst boken. Men detta verkar inte Elin och Denise fokusera på i sitt ”efterbrev” de skriver ett år efter den sommaren. Kanske är det jag som är dum. Vad säger ni andra som läst?

Jag vet att jag är lättskrämd. Just spöken har jag väldigt svårt för och kan absolut inte se spökfilmer (förutom Casper, min ultimata gråtfilm som barn). Men jag tycker Nordin gör det här bra. Det sitter en kil mellan Elin och Denise från början i och med deras osäkra relation. När det sen börjar hända saker vidgas den kilen. Att tjejerna är så ensamma, utlämnade till sig själva förstärker den obehagliga känslan. Denise som på slutet glider in och ut ur ett slags medvetande. Tjejerna är ensamma och isolerade både på ön och för varandra. Och hallucinationerna (om det är det de är) är så äckliga. Klafsande fötter, dyluktande katter som rivs. Jag tycker Hemsökta är en riktigt bra rysare! Skräck efterfrågas alltid av mina elever, så tack Magnus Nordin!

Läs mer och köp boken på Adlibris, Bokus, Förlaget

Kommentera

