Läskigaste framsidan någonsin?

29700046_o_1

”Vi är på väg till en enslig stuga. Ensamma. Precis som i en skräckfilm. Vem vet vad som väntar oss. Innan helgen är över kommer vi att vara döda. Moa-ha-ha…”

När Stella åker med sin syster Jorun och dennes pojkvän Herman till sommarstugan är det Herman som yttrar orden ovan. Sen kör de på någon som står på vägen. Kroppen flyger upp mot vindrutan med en duns. Innan Stella vet ordet av har Herman bestämt att de ska åka vidare, inte ringa polisen, inte ge hlr, bara åka vidare. Låtsas som inget har hänt, som att de inte körde på någon. För att få behålla körkortet. Men Stella kan inte glömma, situationen spelas upp igen och Herman blir mer och mer kontrollerande. Tar deras mobiler för att de inte ska kunna ringa och skvallra. Håller koll och observerar både Jorun och Stella. Samtidigt händer det konstiga saker. Någon tittar in genom Stellas sovrumsfönster på natten men lämnar inga spår. Killen de körde på börjar synas i sommarstugeområdet trots att han fortfarande ligger i koma på sjukhus. Stella vill inget annat än att åka hem, men får inte för Herman. Kommer de överleva helgen? Och vad är egentligen största hotet?

Innan helgen är över är en sommarlovsrysare av Kerstin Lundberg Hahn. Jag har faktiskt aldrig läst något av henne förut, men har haft kollegor som pratat varmt om både Barnkolonin (som ju också vann bokjuryn i ungdomsklassen 2013) och Skuggan i väggen (som vann bokjuryn 2012 i 9-12-klassen). Det var nog därför jag hade höga förväntningar på den här boken. Tyvärr blev jag lite besviken och hade lite svårt till att motivera mig själv till att läsa ut den. (Nu blir det spoilers!) Men visst, Herman är ingen trevlig typ och det kommer ett obehag krypande som växer i intensitet. Den falska myskänslan de tre försöker uppbåda i stugan rämnar när Stella testar gränserna och märker att Herman är stenhård och bara begränsar ännu hårdare ju mer Stella testar. Men hela det övernaturliga med komakillen som smyger runt hade jag kunnat vara utan. Det är inte läskigt utan bara förvirrande för mig. Särskilt när han faktiskt får fysisk form och dyker upp ut vattnet och det där. Hela den bra känslan försvinner. Och det förvirrande kärlekspirret Stella känner, med minikyssen i gästhuset blir jag också otålig över och känner mig helt ointresserad av. Riktigt spännande och nervbitande blir det först vid systrarnas flykt från stugan. Men som sagt, Herman är en riktigt creepy typ. Och jag uppskattar relationen mellan systrarna. Det värmer på slutet. Även om inte jag var överförtjust kan jag se att det här är en bok som kommer bli lånad av mina elever. Vilken framsida! Framsidan är definitivt mer läskig än boken – den säljer skräck! Är det den läskigaste framsida du sett eller vad?

Läs mer och köp boken på Förlaget, Adlibris, Bokus

Kommentera

