Tips på tv-serier och böcker att prata om

En tisdagsenkät från Kulturkollo: http://www.kulturkollo.se/2016/08/23/veckoutmaning-tipsa-oss-om-din-basta-bokcirkelbok/

Det finns ju böcker/låtar/filmer/TV-serier som passar så fantastiskt fint att prata om i en bokcirkel, runt fikabordet på jobbet eller med goda vänner och veckans utmaning är helt sonika att tipsa om en personlig favorit som passar bra att prata om. Vad är det som gör den så bra? Varför fyller den samtal i timmar?

TV-serier: Jag har ingen tv, har aldrig haft någon sen jag flyttade hemifrån. Men jag brukar säga att även om jag inte har någon tv, ser jag jättemycket på tv. Dock brukar jag inte ha så mycket att prata om med mina kollegor runt fikabordet på måndagsförmiddagen när helgens tv-kvällar avhandlas. Jag ser inte på vad som sänds på linje-tv klockan åtta och nio på fredagar och lördagar. Hatar program som Idol, Lets dance och Så ska det låta. I stället är det min man jag pratar om tv med. Jag minns en gång vi satt i bilen på väg till sommarstugan och i timmar pratade om första säsongen av tv-serien Fargo. Varför vi såg så många nyanser av grönt, karaktärernas känslor och hur sympatierna skiftade allt eftersom avsnitten gick. Det som gjorde Fargo så bra att prata om var att alla frågor inte blev besvarade, att det fanns mycket att tänka på och att jag som tittare ifrågasatte det karaktärerna sa och förklaringarna de gav. Se den, i alla fall första säsongen! Andra tv-serier vi pratat mycket om, jag och min man, är första säsongen av True detective (om mansrollen och kvinnorna), The Americans (om karaktärerna och deras motstridiga känslor och lojaliteter), Game of thrones (särskilt senaste säsongen som gått off book!). Det händer också att jag brukar recappa avsnitt av The good wife och The bachelor/bachelorette för min (stackars) man på våra hundpromenader när jag tycker att det hänt något intressant där. Och just nu tänker jag, som alla andra (förutom mina kollegor vid fikabordet), mycket på Stranger things… Som sagt, jag har ingen tv, men ser mycket på tv.

Böcker: Vi har en relativt nystartad bokcirkel för personalen på jobbet där vi endast hunnit läsa en handfull böcker, men den bästa att prata om hittills var John Williams Stoner. Inte för att jag tyckte det var den bästa boken utan för att vi upptäckte så olika saker i den. Jag snöade helt in på att Stoners fru, det faktum att han våldtog henne, varför hon valde att leva med honom (jag köper inte att hon bara var ond – såsom Stoner tror), hennes handlingsutrymme. Andra fokuserade helt på Stoner, lycka eller lärarrollen, och det kändes som att vi i samtalet hjälpte varandra med att hitta nya saker och vinklar i texten. Jag kände läsupplevelsen svälla och förstoras inom mig under samtalet. Det kändes som att det är så en bokcirkel ska vara, men tyvärr inte alltid blir. Väggen av Marlen Haushofer var också en bok som fungerade bra för vår bokcirkel att prata om. Den sämsta bokcirkelboken var hittills Stöld av babian av Anna Karolina. Nästan alla hade bara negativt att säga om den, hur de inte gillade stilen eller språket. Ett dött samtal (men jag kommer försöka skriva ett inlägg om de böcker av Anna Karolina jag har läst, så kanske kan mitt samtal fortsätta här på bloggen).

Film: Den senaste filmen jag pratade mycket om var Independence day 2: resurgeance. Japp, jag tror ni anar varför – det var storsågen som kom fram. Nu när jag tänker efter var det kanske inte en samtal, utan snarare jag som orerade om filmens brister, dumheter och fulheter på väg hem från bion. Jag tycker nog att det är svårare att prata om film än böcker och tv-serier. Kanske för att det helt enkelt tar kortare tid – vi ser en film från början till slut på ett par timmar, hinner inte tänka så mycket däremellan. En bok eller tv-serie är ofta konstruerad så att den ska hålla spänningen uppe, frågor ställs och besvaras inte på samma gång och det blir ofta pauser och avbrott mellan avsnitt och kapitel för oss att hinna tänka och prata. Eller vad tror ni?

3 reaktioner till “Tips på tv-serier och böcker att prata om

  1. Så spännande inlägg! Jag har inte sett Stranger Things men jag har förstått att det finns en del att prata om. Vi har några gånger haft bok och film cirklar där vi läst en bok sedan sett filmen och det har varit kul!

  2. Vi diskuterade Stoner i en av mina cirklar förra helgen, tyvärr blev det lite stressat för det finns ju verkligen mycket att säga.

    Har inte heller sett Stranger Things men blir mer och mer övertygad om att jag borde ge den en chans 🙂

    1. Ja, det är ju inte bara boken som avgör om samtalet blir bra utan så klart också andra saker. Tid, gruppdynamik, plats, distraktion er…

Kommentera

