Som en mardröm att läsa Generation Loss

02_1

Det var som en omtumlande feberdröm att läsa Elizabeth Hands Generation Loss. Framåt upplösningen blev det så intensivt att jag inte kunde läsa fort nog. Ett täcke av obehag ligger över hela berättelsen. Som en mardröm, tänkte jag flera gånger medan jag läste, att läsa den här boken är som en mardröm – och jag älskar det. Bokens huvudperson Cass Neary var en gång en lovande fotograf, numer är hon mest missbrukare som lever dag för dag. När hon får ett jobb som går ut på att göra ett reportage om en av hennes fotografidoler och förebilder tvekar hon först. Men chansen att få komma nära både fotografen och bilderna som fick henne själv att bli fotograf lockar för mycket. Så bakfull och i helt fel kläder åker hon ut till ön utanför Maines kust, men där tycks ingen veta om att hon ska komma. På anslagstavlor och på öarna runt omkring finns också många lappar och skyltar som efterlyser personer och husdjur. Kvarlevor spolas upp på stränder och klippor från havet. Hand skriver om naturen som något farligt och nästan fientligt. Det är iskalla vindar, hala klippor och vasst solsken från en sol som försvinner alldeles för snabbt. Kylan, mörkret och det isolerade läget har gjort att det är en viss sorts människor som är bofasta på öarna (på sommarhalvåret kommer sommargästerna som är föraktade av alla bofasta jorden runt). Men i stället för att skrämmas bort känner Cass en samhörighet, som att hon skulle kunna höra hemma där. Men att så många försvinner visar att något inte står rätt till på öarna…

Jag förstår inte alltid boken vad som händer och varför Cass gör som hon gör. Varför lägger hon sig och runkar i Griffins säng? Varför drogar hon Toby? Men det gör inget att jag inte förstår allt, för även om det är förvirrande är det så bra att jag måste läsa vidare. Men det gör att jag önskar att jag läste boken tillsammans med någon, med min man eller i en bokcirkel. För att jag hade behövt ta upp frågorna och diskutera med någon annan. Men, all in all, en av årets bästa läsupplevelser! Nu står jag på kö till nästa bok om Cass Neary, som heter Se mörkret och bl.a. ska utspela sig på Island. Och apropå Island…

En liiten sak som störde mig i översättningen av Generation Loss var att ”lav” blivit ”lava” flera gånger. Lava är bubblande het smält bergart medan lavar är en form av liv bestående av två organismer, en svamp och en alg eller bakterie (det är jätteintressant egentligen). Att ta in lava i berättelsen där det borde varit lav ger mig absurda bilder i huvudet när jag läser.

”Mossan var så tjock och fuktig att det var som att gå på en blöt matta, och det var bara marken som var klädd med mossa, den täckte allting, stenar, stockar, till och med en tom ölburk. Skulle jag somna på marken skulle den antagligen täcka mig också, liksom det där ljusgula möglet, och något som Toby kallade gammelskägg, långa strängar av lava som hängde från grenarna likt hår. ”(s.95)

”Han drog handen en gren täckt av lava som liknade flagnande orange fasadfärg, bröt av grenen och kastade bort den” (s. 96)

Aaaah, jag brände handen för jag tog i het lava som hängde på en gren – nej, inte så. Är det autocorrect eller vad är det som ställer till det? Jag har bara läst den svenska översättningen och vet inte vad det står i original, men det här kan inte vara rätt? Och att det blir så bisarrt fel stör min läsupplevelse. Hoppas inte denna ”lava” återkommer i nästa bok, som sagt ska den utspela sig på Island och läser jag om lava då kommer jag bli mycket förvirrad…

Läs mer om boken eller köp den på svenska på: AdlibrisBokusFörlaget

Läs mer om boken eller köp den på engelska på: AdlibrisBokus

2 reaktioner till “Som en mardröm att läsa Generation Loss

Kommentera

