En pärla till bok!

29699005_o_1

Som hund som katt ryms på 120 utsökta skrivna sidor. En liten pärla till bok som jag tror passar perfekt för högläsning i en klass. Jag kan redan nu föreställa mig diskussionen i klassrummet!

Jag som många andra födda på 80-talet läste Per Nilsson som tonåring. Vi läste Hjärtans fröjd i klassen och sen rullade det på med Du & Du & Du, Anarkai, Sjutton… Men hur fungerar Per Nilsson nu för tiden? Varken Otopia eller The return of hjärtans fröjd har hittat läsare på mitt bibliotek. Och de äldre titlarna värmer också mest hyllan. Serien om Extra och Pim-Pim, skriven för lite yngre ungdomar, är den som hittat flest läsare hos mig. Men med Som hund som katt tror jag på en riktig fullträff. Lättläst, tänkvärd, välformulerad och inte rädd för de stora frågorna.

Jag upptäcker att det är svårt att skriva om den här boken då Nilsson inte skriver ut huvudpersonen eller det nya syskonets kön. Så ursäkta mitt styltiga språk och tillkämpade formuleringar. Bokens huvudperson, berättaren, bor med sin mamma efter att pappan tagit självmord. Men så träffar mamman en ny man, och de bestämmer att han ska flytta in i deras hus. Med på köpet kommer ett barn från mannens tidigare äktenskap som ska bo varannan vecka i huset. Mannens barn, det ”nya syskonet” är inte särskilt konflikträdd utan säger direkt att hen hatar berättaren och mamman. Veckorna hen bor i huset är det som att resten av familjen är osynlig. Hen försöker inte ens. Berättaren tycker att de är olika, som hund och katt. Själv är berättaren en hund, en snäll, lydig hund som luktar illa i munnen. Ett dumt djur. Men det nya syskonet är en katt, enligt berättaren. Fri och vacker, självständig och intelligent. Bara denna jämförelse visar ju hur berättarjaget tänker om sig själv och andra. Vardagen rullar på, de nya syskonen kommer inte varandra nära, trots att de bor tillsammans varannan vecka och går i samma skola. Men så händer något, något som gör att de kan prata med varandra på ett sätt som de inte kan med någon annan. Men kan man komma ett nytt syskon för nära? (tänk Johanna Lindbäcks Min typ brorsa)

Det handlar om ensamhet, kärlek, depression, om när någon närstående tar självmord och hur det är som efterlevande. Om att gå vidare, om att bearbeta, om att växa och att bli vuxen. Allt detta på 120 sidor. Mästarklass! En bok för alla 12 år och uppåt!

Förlåt detta röriga inlägg, men vet detta – Som hund som katt är en underbar bok! Jag hoppas på en augustnominering, för det är den värd!

Läs mer om boken och köp den på AdlibrisBokusFörlaget.

En reaktion till “En pärla till bok!

Kommentera

