Bondbönan blommar igen 23 oktober!

Jag skördade en del av min vitlök i början av juli för att kunna ta med den till sommarstugan under semestern. I den tomma odlingskragen satte jag i stället bondbönor som glatt växte men kanske misskötte lite eftersom sommaren var torr och jag inte är mycket för att vattna. I slutet av augusti skördade jag i alla fall de bönor som jag fått. Då bönor och ärtor binder kväve tog jag inte bort hela plantan utan klippte av bönstjälkarna i jordnivå för att de små kvävebubblorna på rötterna skulle stanna i jorden. Sen grävde jag om kragen, la i en hink bokashi och funderade på att odla något mer i lådan men det blev inte så på grund av brist på ork. Men snart började det ändå spira i lådan. Bondbönor tittade upp, igen! Jag vet inte om det var rötterna till de gamla plantorna som skör nya skott? Eller har några bönor ramlat från de gamla plantorna och grott? Vet inte vad som är mest troligt, men det vore ju fantastiskt om man kan få flera skördar på samma planta. Jag lät de växa i alla fall, de är ju trots allt kvävefixerande och jag är nyfiken. Nu blommar de nya skotten, men eftersom det är 23 oktober tror jag inte på några bönor till jul… Men bondbönor är ju tuffa, de har redan klarat flera frostnätter, så vi får se vad som händer!

Sorten är Sairaala, en finsk bondböna jag fått från nordgen (Nordiska genbanken). 

Kommentera

