Mycket obehaglig läsning

978913714338526233572

Jag har, mot bättre vetande, läst ett några böcker med tema stalking och stalkers i höst. Det började med Caroline Kepnes Du, fortsatte med Kate Macintosh I see you och nu tror jag att jag kommit till slutet med Jag vet var du bor av Claire Kendal. Kepnes Du är skriven ur stalkerns perspektiv, Joe, och skulle jag beskriva den med ett ord blir det SJUK. I see you av Macintosh läste jag efter att ha tyckt mycket om hennes Jag lät dig gå. Den handlar om att en kvinna en dag får se sin bild i tidningen, i en annons placerad på sidan för annonser för telefonsex etc. Hon blir så klart oroad, men eftersom ingen annan är säker på att bilder föreställer henne försöker hon lägga det bakom sig. Nästa dag hittar hon en annan kvinnas bild i annonsen, en kvinna som ett par dagar senare rapporteras mördad… Det är en intensiv bok, full av paranoia, oroliga blickar över axeln och osäkerhet. Inte lika bra som Jag lät dig gå men ändå en bra thriller.

kendal_fti_7008

Så till den senast lästa stalker-boken: Jag vet var du bor. Här får vi följa Clarissa som har en stalker efter sig, Rafe, en man hon en gång tillbringat en natt med. Eftersom hon inte minns någonting har hon en gnagande misstanke om att den där natten inte var av fri vilja. I boken kommer man otroligt nära Clarissa och jag kan helt ärligt säga att det är en av de böcker jag läst som fått mig att känna mest obehag någonsin. Alltså kanske inte en bok att ha på nattduksbordet för att läsa lite i innan man sover. Clarissa håller alltid utkik efter Rafe, samtidigt som hon försöker ignorera honom (som hon läst sig till att man ska göra med stalkers). Det är en ständig kamp för henne att försöka fortsätta leva sitt liv och samtidigt kunna känna sig trygg. Hon vill inte begränsa sig, vill inte sluta gå ut, vill inte vara rädd hela tiden – men hur ska hon kunna låta bli? Rafe bevakar henne, ringer och fyller upp hennes telefonsvarare, lämnar gåvor vid hennes dörr. Då hon kontaktat polisen fick hon veta att inget kan göras innan brott har begåtts. Men Clarissa vill inte att något brott ska begås. Metodiskt börjar hon samla bevis, men kommer hon lyckas bli trygg igen?

Under bokens gång är Clarissa värvad till att vara med i jury för en rättegång om ett kidnappnings- och våldtäktsmål. Och visst vill Kendal säga något här, om att i rättegångar rörande sexuella brott är det lika mycket kvinnans person och heder som står åtalad som de brottsliga handlingarna. Eftersom Clarissa har haft sex med sin stalker, kan hon ana hur hon själv kommer dömas i samhällets ögon.

Men det blir för långt – det är svårt att hålla uppe intensiteten i 355 sidor. Jag önskar att Kendal gjort lite tidshopp, kortat ner, kanske inte tagit med så mycket från rättegången. Och nu lite spoliervarning för nu kommer jag skriva om slutet – så hemskt när Clarissa trodde att hon var trygg och sen fick kniven rakt i hjärtat. De ”fysiska scenerna” var otroligt jobbiga att läsa, nästan för grafiska för att jag skulle kunna klara av att fortsätta läsa.

EN. SÅ. OBEHAGLIG. BOK. Jag tror det var den här bokens fel att jag blev LIVRÄDD en kväll när jag satt och kollade på film och tyckte att jag hörde något utanför. Läs på egen risk om du bor ensam.

Läs mer om boken eller köp den på AdlibrisBokusFörlaget

Läs mer om boken eller köp den på engelska med titeln Book of you på Adlibris, Bokus

 

Kommentera

