Intressant psykologi i Ensam kvar

9789100154523

Jag har läst Alexandra Olivas debutroman Ensam kvar. Det börjar med en dokusåpa med hög budget. Temat är överlevnad, de ska klara sig i vildmarken med få hjälpmedel men alla sina kunskaper. Deltagarna är allt från nybörjare till erfarna, utvalda för sitt utseende, sin skandal-potential eller för att skapa spänning. Alla deltagarna benämns med smeknamn de fått av produktionsteamet, namn som härstammar från deras utseende, yrkestitel eller vad som utmärker dem. Zoo, bokens huvudperson, kallas för just Zoo eftersom hon jobbar med djur. Tidsmässigt är boken indelad i två skikt, Dels berättelsen i dåtid, hur dokusåpan börjar, hur klipparen jobbar med materialet. Utmaningar där deltagarna måste samarbeta och jobbar i lag. Den som berättar är en allvetande berättare som vet vad olika människor tänker, hur tittarna i tv-soffan ska reagera. Sen finns också berättelsen i nutid, där Zoo är ute på en individuell utmaning. Hon är ensam (men ständigt filmad), letar efter ledtrådar som kan föra henne vidare. Hon visste att tv-produktionen skulle utsätta dem för prövningar, men det har ändå blivit värre än vad hon föreställt sig. Hon är helt isolerad, måste själv hitta både mat och vatten. När hon blev sjuk kom ingen för att hjälpa henne. Och dessutom har tv-produktionen iscensatt en katastrof, hon vandrar mellan tomma hus och plundrade affärer. Hittar ibland fejkade mänskliga kvarlevor av människor som hon försöker att varken se eller tänka på. Samtidigt blir hon fascinerad, hur mycket har man betalat för att tömma den här stadsdelen bara för att hon skulle vandra genom den? Vi läsare får redan i början av boken veta att katastrofen har hänt, en epidemi har spritts i området där tv-inspelningen pågår och många har dött. Det gör att vi läsare tolkar och förstår de saker Zoo ser och upplever på ett annat sätt. Hon tror att allt är iscensatt, att hon hela tiden blir iakttagen och filmad, men vi vet att hon är helt ensam, att det hon ser är verkligheten. Utmaningen om överlevnad har blivit på riktigt, även om Zoo inte vet det.

Det som jag tycker är intressant i den här boken är inte bara Zoos resa genom ett katastrofområde utan främst hennes inre resa. Hennes psyke påverkas såklart av påfrestningarna av att vara isolerad och bevittna hemska saker, att ständigt vara utsatt. Ångesten ligger och molar hela tiden. Från känslan av att vilja fly, vilket kanske var det som fick henne att söka till dokusåpan från första början, vill hon nu bara komma hem. Jag tycker om att läsa om Zoo, men berättelsen i dåtid tycker jag mindre om, där vi får följa alla deltagare. Det är något som stör mig med berättarens ton, som ska ha något slags helikopterperspektiv och se allt utifrån, samtidigt som den är inne i deltagarnas hjärnor. Jag förstår att de här kapitlen ska berätta om vad som hände innan vi får följa Zoo, kanske ge lite bakgrund om varför hon resonerar som hon gör. Men jag tycker det blir för många karaktärer, för mycket att hålla reda på och efter att jag läst ut boken vet jag inte om det var värt att hålla reda på? Dessutom kommer det små utdrag från ett nätforum eller kommentatorsfält ibland, där tittare som ser på dokusåpan skriver om den. Helt ointressant tycker jag, det tillför ingenting.

Boken har jämförts med Station eleven och visst, väldigt ytligt har den likheter. Sjukdom, samhället kollapsar. Men Station eleven är mer filosofisk, ger mig mer att tänka på. Ensam kvar är en inte så spännande psykologisk spänningsroman, som jag tycker besvara att frågor den ställer, inte låter mig lista ut något själv eller väcker funderingar. Men visst väcker Ensam kvar känslor, det är en otroligt sorglig bok och när jag slår igen pärmarna hoppas jag att allt löser sig för Zoo!

Läs mer om boken eller köp den på: AdlibrisBokusFörlaget

Läs mer om boken eller köp den med engelska titeln The Last one på: AdlibrisBokusFörfattarens hemsida

Kommentera

