Mörkt av Mårten Sandén

29699524_o_1

Jag befinner mig lite i chocktillstånd efter att ha läst Min bror Monstret av Mårten Sandén. Jag hade inte väntat mig att den skulle vara så mörk. Boken handlar om Benjamin som bor ensam med sin bror efter att mamman dött och pappan stuckit. Brodern, som kallas Monstret av andra, är stor och stark och ser farlig ut. Men han är också döv, har en intellektuell funktionsnedsättning och det är Benjamin som får ta hand om honom. Det är bara det att Benjamin är ett barn själv. Han vill inte att myndigheterna ska få reda på att han och brodern är ensamma, för då tror han att de skulle bli omhändertagna av socialen och separerade. Så Benjamin fortsätter gå till skolan som vanligt, främst för att inte någon ska få veta hur det är ställt där hemma, och för att få sig ett mål varm mat. Men oron gnager i honom, hur ska de få pengar till att betala hyran och köpa mat? I desperation tar han ett lån från en knarklangare, och när denne sen vill att Benjamins bror ska ställa upp och spela livvakt är det svårt att säga nej… Och sen rullar det på, nedåt i en spiral av misär och desperation. Hela tiden är Benjamin livrädd för att folk ska få reda på sanningen om hans bror. De tror att han är farlig, och att de fortsätter tro det är Benjamins enda livlina.

Världen i min bror monstret befolkas av trasiga människor från trasiga familjer. När Benjamin får kontakt med Lydia som sitter i kassan på stormarknaden kan hon först inte förstå varför Benjamin skulle vara snäll mot henne. Och kanske är det inte så konstigt, för alla i boken verkar ha svikits av någon närstående och hela samhället. Skolan verkar vara ett enda kaos, där läraren inte ens bryr sig om att Benjamin sitter längst bak och läser en serietidning. Det är ett samhälle som övergett barnen, i alla fall i områdena där Benjamin rör sig och växer upp. Det gör mig rädd, för visst vet jag att det finns verklighet bakom de här beskrivningarna. Det här är en superbra bok, men jag vet inte om jag vill ge den till någon. Vet inte vem jag ska tipsa om den. Kanske när jag kommer ur chocken.

Det finns ändå en ljusglimt av hopp i slutet på Min bror monstret. Tack och lov för det, för att annars vet jag inte om jag skulle ha klarat av det. Vill du läsa fler mörka böcker där allt är misär och skit kan jag tipsa om Alice och flugan av James Rice, Villig av Christina Wahldén och Den tomma stolen av J.K. Rowling. Read and weep.

Läs mer om boken eller köp den på: AdlibrisBokusFörlaget

En reaktion till “Mörkt av Mårten Sandén

Kommentera

