The Selection ger dålig eftersmak

unamed_12998

Jag rev av Ceremonin av Kiera Cass med den engelska titeln The Selection på en dag mellan jul och nyår. Jag har unga tjejer på mitt bibliotek som älskar den här bokserien, som kommer in och reserverar den på svenska trots att de redan läst hela serien flera gånger på engelska etc. Precis sån som jag var själv i den åldern! Och jag förstår verkligen varför de gillar Ceremonin. Jag skulle nog också gillat den massor om jag var i deras ålder.

Vår hjältinna är en ung, fattig flicka i en dystopisk framtid som får chansen att bli en av de utvalda, en grupp flickor från vilken prinsen väljer sin gemål och landets nästa drottning. Detta betyder att den fattiga flickan får vackra, nya kläder, får äta sig mätt, sova i en mjuk säng och blir uppassad av tjänare dygnet runt. Och trots att flickan var skeptiskt till prinsen från början börjar känslorna spira. Kan detta vara rätt för henne? Och visst förtjänar hon det. Hon är rättrådig, har fått uppleva tillräckligt med orättvisor för att vara generös mot de mindre lyckligt lottade. Men, det finns ett hinder på vägen till den perfekta kärlekshistorien – känslor för en annan. Vem ska hon välja?

Här är vad jag som vuxen läsare inte tycker om med The Selection (jag tror iofs att många yngre också kan tycka och tänka de här sakerna men JAG hade nog inte gjort det när jag själv gick i åttan):

  • Ingen tanke om orättvisorna. Ok, The Selection har beskrivits som en blandning av Hunger games och The Bachelor. Om vi jämför med Hunger games blir Katniss förfärad över frosseriet i huvudstaden eftersom hon kommer från en sektor där maten aldrig räcker till. Men i The Selection njuter huvudpersonen America av maten i palatset (vilket såklart Katniss gjorde också) men reflekterar inte egentligen över överdådet där, inte bara i mat, utan i kläder, smink och personal. Bakelser skickas hem till systern, som en kul grej (ett vad mellan America och prinsen) och America läser med förvåning brevet hemifrån som berättar att familjen skickat vidare bakelser till ännu fattigare personer. America pratar visserligen med prinsen om orättvisorna i kastsystemet (som verkar bli jätteförvånad över hur verkligheten i landet han bor och snart ska styra ser ut) och är snäll mot sitt tjänstefolk men verkar inte reagera på den uppenbara orättvisan – att hon hemma hade så lite (fast helt ärligt verkar de inte jättefattiga där heller) och i palatset finns det ingen ände på resurserna.
  • Rebellerna – vad vill de? De utkämpar strider och färdas genom fiendeland för att när de kommer fram till målet, kungens palats, kasta sten och MAT på husväggarna? Va?
  • Kastsystem och världsbygge. Varför finns kastsystemet och vem införde det? Vad har det för syfte? Är det en kommentar till dagens lönenivåer och status på yrken eller vad? Hela världsbygget, med att Kina invaderar USA etc, är väldigt skissartat. Jag vill veta mer! Jag vill förstå varför dessa absurda indelningar genomfördes! Det hade kanske varit bättre om Kass skrivit ”Min familj är så fattig att jag aldrig fått lära mig landets historia eller varför det är som det är” – att undersåtarna ska hållas ovetande och dumma eller något. Vilket för oss till nästa punkt…
  • Oskuldskontrakt – hur fräscht är det? ÄR DETTA VERKLIGEN FRAMTIDEN??? Där man kan hamna i fängelse för att ha sex utanför äktenskapet? Där prinsens ”utvalda” kan få dödsstraff om de blir kära i någon annan än prinsen? Om vi ska jämföra med The Bachelor så är det ändå ett element av att de ska välja varandra. Här är visserligen prinsen schysst och skickar hem de som inte längre vill vara kvar men vore han på det humöret verkar han kunna gifta sig med vem som helst även mot hennes vilja. Och jag tappar hakan när jag läser att bara de övre kasterna får preventivmedel, vilket gör att de lägre kasterna har så många barn. Det här med förbud mot sex innan äktenskapet måste alltså ha införts för att få stopp på könssjukdomar, eller? Och utbildningen måste verkligen vara kass i framtiden. Kunskaper om ägglossning, menskalendrar och hur barn blir till verkar helt gått förlorade.
  • Kärlekstriangeln – alltså, vi alla vet att hon kommer välja Maxon, precis som att alla visste att Bella skulle välja Edward. Money wins. Jag har länge funderat på varför det kan uppstå sån SPÄNNING när någon (oftast en tjej?) blir åtrådd av flera (oftast män?). Jag tyckte själv det här var jättespännande när jag var yngre, plöjde igenom böcker bara för att få veta vem hon till slut väljer (så klart det var Gilbert Blythe!). Men varför är det så spännande, så tilltalande? Någon som vet eller som också tycker det?

Jag förstår varför de som gillar boken gör det, men för mig är den bara förutsägbar, full av klyschor och hål. Men jag tror det är detta som är kärnan i varför jag ogillar The Selection så mycket: Jag älskar att se på The Bachelor (verkligen, det är mitt största guilty pleasure framför allt vad det gäller pleasure) men jag klarar inte av tanken på att det är världen i The Selection som unga tjejer drömmer sig bort till. Att de önskar att de var den tjejen, i fina kläder framför tv-kameran som blir valda av ”drömprinsen”. För jag önskar att alla de unga tjejerna på min skola inte behövde bli ”valda” för att förstå att de alla är snygga, roliga, smarta och bara bäst. Och det är inget romantiskt med oskuldskontroller. Så för mig är The Selection är lätt att smälla i sig men den lämnar en dålig smak i munnen.

Köp den eller läs mer om den svenska boken med titel Ceremonin på Adlibris, Bokus, Förlaget

Köp den eller läs mer om den engelska boken med tiel The Selection på Adlibris, Bokus, Författarens hemsida

Helt off topic egentligen, men läs gärna detta blogginlägg från the Midnight Garden som berättar om hur Kiera Cass och henner agent reagerade efter en negativ recension: Breaking the Silence: The Selection Debacle

Kommentera

