Tomatsorter 2017

Nu är det äntligen dags att sätta de första tomatfröna! För att kunna planera sådden gjorde jag en inventering av mina tomatfrön. Kände mig lite galen när det visade sig att jag hade många, många sorter. Hur jag ska klara av att få plats med åtminstone en planta av varje sort blir lite av en utmaning, men jag tror jag måste utöka min frilandsodling… Blir alldeles pirrig när jag tänker på sommaren och alla tomater. Jag kommer odla många nya sorter (att odla tomater är ett missbruk) men såklart också några favoriter sen förr. Ursprungligen kommer mina fröer oftast från Tomatklubben (se länk i högerkolumnen), men också från Sesam, kollegor, Runåbergs osv. Nu tar jag egna fröer från tomaterna jag odlar och jag delar gärna med mig. Om du blir nyfiken på att odla några av tomaterna jag listar, skicka ett mejl till attlevaloppan (alfakrull) gmail.com och hör dig för om jag har några fröer kvar. I så fall får du skicka ett frankerat kuvert till mig som jag skickar tillbaka till dig. Vill du se bilder på tomaterna? Testa att kolla på de norska tomatbloggarna LilleTomat eller Tomatprat. Länkarna till dem hittar du i högerkolumnen. Nedan kommer listan på tomater jag odlar i år. Jag tar även med de sorter jag väljer bort!

Återkommande sorter:

Gelbe Dattelwein – Ger massor av små, päronformade, gula cocktailtomater. Underbart goda.

I-3 – Tidig röd tomat, ett mellanting mellan bifftomat och “vanlig” tomat.

Ida Gold – En av tomatsorterna från Idaho University. Busktomat som ger många orangegula tomater. Pålitlig producent även en kall sommar. Bra på friland.

Whippersnapper – Superproduktiv busktomat som ger många lite sura, rosa cocktailtomater.

Marmande – Lättodlad bifftomat som sällan spricker. Vinner dock ingen smaktävling.

Brandywine – Röd bifftomat med få kärnor. God, men spricker lätt. Odla gärna med underbevattning via droppslang för att förhindra sprickor.

Sweetie – Röd cocktailtomat, god och produktiv.

Moneymaker – Röd tomat, bra på friland

Japanese Treufele Black – Rödsvart tomat med säregen, fantastisk, mild smak. Fungerar bra även på friland. Lite konstig form.

Zolotoye Petuchok – Gul, avlång tomat med spets. En riktig snygging! När den är perfekt mogen smakar tomaten lite honung. Produktiv och rolig att ha i växthuset..

Black sweet cherry – Brun körsbärstomat, mycket god.

Snowberry – Ljusgul körsbärstomat med fantastisk smak! Tidig och högproducerande.

Sandpoint – En av tomatsorterna från Idaho University. Busktomat som ger många röda tomater med gröna strimmor på axlarna. Produktiv även i kallt klimat. Spricker sällan. Bra på friland.

Sweet 100 – Röd, söt cocktailtomat. Hybrid?

Sub arctic plenty – Min tidigaste tomat. Växer bra både på friland och i kruka. I början av säsongen får den runda tomater med spets, men senare på säsongen är de runda utan spets. Någon annan som sett detta? Vad kan det bero på?

Röd utebifftomat – odlades 2016 på friland i zon V. Det blev superstora tomater på en väldigt liten planta. Inga sprickor (!!! pga. friland?)

Eytan brun – En av mina favoriter från 2016. Brun cocktailtomat med gröna strimmor. Osedvanligt tjockt skal (spricker inte), FANTASTISK smak. Från min kollega Eytan.

 

Sorter jag slutar odla:

English breakfast – Otroligt produktiv men tyvärr är de många tomaterna smakmässigt som vanliga köpetomater och med mjöligt fruktkött. Spricker lätt. Nej tack.

Slivovidnyi Polysatyi – Fantastisk busktomat om man bara ser till själva plantan. Ska vara mycket tidig enligt Truedsson men jag får knappt en tomat på mina plantor. Röda plommontomater med gula strimmor och mjöligt fruktkött. En busktomat man behöver tjuva för att det ska bli något. Efter flera försök ger jag upp!

 

Nya sorter:

Anna German

Cherny Mavr

Chocolate cherry

Floridity Röd

Green grape

Long keeping cherry

Outdoor girl

Yantarnyi

Costoluto Genovese

Feuerwerk

Siberian Giant

Principe Borghese

Den godaste

Ryskt oxhjärta
De nya sorterna ser jag mycket fram emot att testa! Vilka tomater odlar du i år? Blir det några gamla favoriter eller nya sorter?

Kommentera

