March – en serie alla borde läsa!

MarchBookOneCover.jpg

Jag fick först upp ögonen för serietrilogin March när den tredje delen vann prestigefyllda Printz-award 2017. Att en tecknad serie, eller en grafisk roman om en så vill, vann ett av de finaste prisen en engelskspråkig ungdomsbok kan få fick mig att bli väldigt intresserad. Som tur är har mitt folkbibliotek en fantastisk serieavdelning, så jag kunde direkt låna hem första delen av March, som kom ut 2013. Sen blev det som det blev och boken låg oläst hemma i min bokhylla i nästan tre månader tills jag inte kunde göra fler omlån och var tvungen att lämna tillbaka den till biblioteket. Då läste jag den (någon som känner igen detta beteende?). Resultatet blev att jag under samma tur till biblioteket som jag lämnade tillbaka första delen gick jag lyckligt därifrån med andra delen. Det här är böcker som måste läsas, som borde läsas av alla! Med sin verklighetsbakgrund, sin brutalitet och en historia som visar både ett personligt levnadsöde och samhällets strukturer är detta den första serie jag läst som aspirerar på att komma upp i Maus-nivå, och det är inte att säga lite!

March är alltså en tecknad biografi om John Lewis, som nu är kongressledamot i USA. Han är svart och växer som barn upp i den segregerade södern i Alabama. En sommar reser han med en släkting till Buffalo, som inte är segregerat och han får upp ögonen för orättvisorna som drabbar svarta. Han börjar engagera sig i medborgarrättsrörelsen och inspireras av ickevåld som arbetsmetod. Under 1960 är Lewis med i en grupp som protesterar mot rassegregeringen genom att utföra ”sit-ins” på serveringar och diners som låter svarta köpa mat men inte sitta kvar och äta den. Aktivisterna utövar inget våld, utan bara sitter kvar när man ber dem att flytta på sig. Till slut blockerar de hela serveringen. Våldsamheter utbryter såklart, men aldrig från aktivisternas sida utan de tar bara passivt emot våldet vilket gör att aggressionerna snabbt ebbar ut. Många fängslas, och häktena fylls av aktivister som vägrar betala borgen för att komma ut. När de till slut döms i domstol får de välja mellan att betala böter eller fängslas och alla väljer att fängslas. Varken häkten eller fängelser klarar av den plötsliga massan av nya fångar och aktivisterna har på så sätt haft sönder hela systemet samtidigt som nyheterna om hur de behandlas upprör en hel nation (och värld). Det här är läsning som både upprör och inspirerar, som inte kan lämna någon oberörd. Bilderna av våldet mot de passiva aktivisterna är oerhört effektiva och det är därför jag tycker att seriemediumet är perfekt för den här historien. Det blir väldigt starkt, och grafiskt (!) vilket ger berättelsen den tyngd det behöver. Som titeln antyder kommer serien i tredje delen till slut fram till medborgarrättsrörelsens marscher, där våldet mot aktivisterna också eskalerar. John Lewis själv blev så illa misshandlad att han fick en skallskada! Om marscherna handlar också filmen Selma, som jag också verkligen rekommenderar. Oerhört brutal och oerhört bra. Se den!

Det enda jag kan invända mot i March är den delen av berättelsen som ska spegla nutidsperspektivet. John Lewis gör sig i ordning för att åka på Obamas presidentinstallation (och visst, man förstår storheten i detta historiska ögonblick när man just läst om hur svarta behandlades) när det kommer in en svart kvinna med två barn på kontoret. Hon vill visa sina barn var legendaren John Lewis arbetar, och de blir hänförda när de får träffa legenden och kongressledamoten i egen hög person. Ja, kanske känns den här delen lite… skrytig? Jag tycker man bara kunde låtit läsaren förstå att Lewis skulle åka på presidentinstallationen, och låtit läsaren tänka lite själv därefter.

Jag älskar att lära mig saker, och jag älskar känslan av att förstå det jag förut bara har vetat. Både March och filmen Selma fick mig att lära mig mer om och förstå medborgarrättsrörelsen och rassegregationen i USA. Dessa verk har fått mig att förstå att de inte utspelar sig för särskilt länge sen, att det var nyss, när mina föräldrar var unga. Det är en omvälvande känsla, mindblowing. Det ger mig också en mycket större förståelse för rasismen i USA (och resten av världen), vilket i sin tur ger mig fler perspektiv på varför det är sånt fuss om att man måste registrera sig för att rösta i USA, Black lifes matter-rörelsen och mycket mer. March har blivit obligatorisk läsning för många collegestudenter i USA, och jag hoppas att många läser den här i Sverige också. Min förhoppning är att den blir vad Sachars Holes, Alexies The absolutely true diary of a part time indian och Rais Unarranged marriage är för engelskämnet i svenska gymnasieskolan: Stapelvara, klassiker och rekommenderad läsning.

Läs mer eller köp boken March 1 på Adlibris, Bokus, Förlaget, NY-times recension, Wikipediaartiklar om March, Nashville Sit-ins, Marscherna mellan Selma och Montgomery

 

Kommentera

