Vem är du Johanna? En riktigt fin bok!

Vem är du Johanna? är den första boken jag på riktigt läser av Linn Hallberg. Visst har jag tidigare ögnat igenom någon Sigge-bok, men det är inget som fastnat. Berörd blev jag verkligen av Vem är du Johanna dock, nästan hela läsningen satt jag med ögonen fyllda av tårar på väg att rinna över (men så är jag en gråtare). Precis som Carolina vill jag påstå att det här är inte bara en mycket bra hästbok, det är en mycket bra bok!

Huvudpersonen Johanna föds och växer upp på Island. Där bor hon med sina föräldrar och farföräldrar, ett liv fullt av hästar, övernaturlig mystik och natur. Så klarar inte mamman av att stanna, utan flyttar till Sverige med Johanna som då är fem år. Det skapar ett hål i Johanna, och sårar mammans och dotterns relation i grunden. När Johanna blir äldre sätter hon sköthästen Kasper och tiden i stallet främst, straffar sin mamma genom att inte vara där med henne, varken fysiskt eller psykiskt. När det blir problem i stallet, och Johannas sköthäst Kasper till slut måste avlivas rämnar marken för Johanna. Hon blir deprimerad, går inte till skolan och kan inte förlåta sig själv för hur det blev med Kasper. Hon har ingen vuxen att anförtro sig åt och ingen jämnårig för den delen heller. Så möter hon några killar, Navid och Adde, med vilka hon kan bli någon annan. De som inte vet att hon är en hästtjej och som inte heller bryr sig om plugget. Tillsammans skejtar de genom staden på nätterna och hänger i Addes bror lägenhet:

”Hos Addes brorsa hände allt det där som jag bara hört talas om innan, grejer som gjort mig skiträdd om någon föreslagit att jag skulle göra dem för ett par månader sen. Nu brydde jag mig inte. Jag var Jo, gränslös, tuff, en tjej bland killarna. Jag passade in, såg till att jag passade in.”

Mamman förstår att hon måste bryta Johannas vanor för att det ska bli en positiv förändring, och försöker övertala Johanna att det ska åka till Island för att hälsa på familjen. Johanna vägrar, hon tänker inte ge sin mamma en chans. Men så får Johannas farmor en stroke, och ber om att få träffa sitt barnbarn. Johanna åker till Island, till ytterligare en komplicerad föräldrarelation och till sina rötter. Beskrivningarna av Island får mig både att vilja åka dit och att bara krypa längre in under filten i soffan där jag ligger. Vackert och farligt på samma gång. Jag tycker mycket om att läsa om arbetet med hästarna, trots att jag inte är en hästtjej. En jättefin bok som handlar om bli vuxen och att hitta sig själv, som ju titeln anspelar på.

Jag har som sagt inte läst något av Hallberg tidigare, så jag blev väldigt imponerad av språket. Det är så sårigt och stressat, fullt av ångest. Det gestaltar så bra hur Johanna känner sig. Hallberg lyckas med små medel och mellan raderna berätta om Johannas självskadebeteende som finns i så många plan i hennes liv, och hur hon hamnar i en ond spiral av ångest och att inte kunna göra rätt. Som vuxen tycker jag så otroligt synd om Johanna, mitt hjärta brister gång på gång och tårarna väller över. Om jag läste den här med ungdomar tror jag vi skulle prata mycket om språket, men också om symboler och metaforer, t.ex. Johannas hår.

Denna första upplevelse av Linn Hallberg gav mig verkligen mersmak och jag kan gärna tänka mig att läsa mer av henne!

Läs mer om boken och köp den på Adlibris, Bokus, Förlaget, Författarens hemsida

  • Okategoriserade

2 reaktioner till “Vem är du Johanna? En riktigt fin bok!

  1. Nu var det ett tag sedan jag läste om Johanna, men nu när du skriver påminns jag om hur mycket jag gillar den här boken. Den är verkligen bra! Och hon skriver så bra om ungdomar och barn! ”Hemma kanske inte är en plats” är en annan favorit, och serien helt utan hästar som börjar med ”Kompisboken” är också fin.

    1. ”Hemma är inte en plats” blir nog den nästa boken jag ger mig på av Hellberg. Då med väldigt höga förväntningar 😏

Kommentera

