Jag ger dig solen inte min kopp te

22463882Jag har läst många hyllningar av Jandy Nelsons I’ll give you the sun, eller Jag ger dig solen som den heter på svenska. Dessutom har boken överösts av priser, bl.a. Printz award (som ju är ett av de finaste pris en engelskspråkig ungdomsbok kan få!). Därför var mina förväntningar på topp när jag började läsa, vilket aldrig är en bra utgångspunkt för det är svårt att leva upp till höga förväntningar. Jag ger dig solen handlar om tvillingarna Noah och Jude som bor i Kalifornien med sina föräldrar. Berättelsen har delats upp i två tidsperspektiv och tidsperspektiv. Det berättas från Noahs synvinkel när tvillingarna är 13 år och ur Judes synvinkel när de är 16 år. På dessa tre år har det hänt mycket och personlighetsmässigt har tvillingarna inverterat. När de är 13 år är det Jude som har alla kompisar och festar medan Noah är en ensam kuf som drömmer om att komma in på konstskola. När de är 16 år är det i stället Noah som super och har fester för sina vänner, medan Jude försöker göra sig osynlig och vars enda vän är hennes döda farmor, som hon ser sväva omkring sig och pratar med. Vad som hände under dessa två åren och vad det var som orsakade dessa personlighetsförändringar är vad boken berättar, men den handlar också om så mycket mer. Det finns mer än ett par starka kärlekshistorier med, och det handlar om att bli vuxen, hitta sin väg i livet, svek och sorg, och om relationen mellan föräldrar och barn. Och det är det sistnämnda, relationen mellan föräldrar och barn som jag tycker mest om i Jag ger dig solen. Jag tycker Jandy Nelson fint beskriver problemen, att känna att man inte lever upp till en förälders förväntningar, att som tonåring plötsligt inse att ens föräldrar bara är människor med brister och fel som alla andra. Hon beskriver också det fina, som när föräldrarna inser att deras barn har blivit vuxna, eller egna personer. När man lär känna varandra på riktigt.

Mer skeptiskt inställd är jag till kärlekshistorien mellan Jude och Oscar. Det är instalove, regnbågar och geléhallon samtidigt som djup åtrå. Jag köper det bara inte. Jag vet att jag borde gilla hur Jude kommer ut ur sitt skal, hur hon vågar igen, hur Oscar inte är perfekt, hur ingen karaktär är perfekt. Men det är för mycket instalove, det bara händer utan att förklaras tycker jag.

Det jag också tycker mindre om i Jag ger dig solen är det den blivit så hyllad för: språket. Jag irriterar mig på det hela vägen igenom. Det är metaforer överallt, hela tiden, och språket är överlag så blommig att jag får allergi. Som ett exempel på vad jag menar, två meningar från slumpmässigt uppslagna sidor:

”Jag börjar springa, börjar förvandlas till luft, det blå hänger ner från skyn, släpar efter mig när jag förvinner in i allt det gröna, nyans efter nyans av grönt, det virvlar och blandas till gult, helt sjukt – gult! – sedan störtdyker det in i de punkhårslila lupinerna: lila överallt.”

”Två år av begravd smärta spränger upp i mig, jag sköljs bort i en flodvåg av tio tusen oceaner av sorg.”

Helt ärligt tycker jag att språk som detta är tröttande att läsa, och jag avbryter många gånger läsandet för att kolla telefonen, surfa, gå och glo i kylskåpet eller annat. Texten håller helt enkelt inte kvar min uppmärksamhet. Och trots att jag ibland tycker att boken är bra (främst när det handlar om Noah och Brian), blir jag faktiskt lättad när boken äntligen (!) är slut. Jag vet faktiskt inte om jag kommer ge mig på något av Jandy Nelson igen.

Läs mer om boken eller köp den på svenska med titeln Jag ger dig solen på: Adlibris, Bokus, Förlaget

Läs mer om boken eller köp den på engelska med titeln I’ll give you the sun på Adlibris, Bokus, Författarens hemsida

Kommentera

