Tematrio påskekrim

Lyran ber oss lista tre bra deckare. Nedan kommer mina val. Klicka på titeln för att läsa mer om vad jag skrivit om de olika böckerna.

Generation Loss av Elizabeth Hand

Orden lässug och mardrömskänsla sammanfattar min upplevelse av boken Generation Loss. Ni vet när man avslutar ett kapitel, borde stänga igen boken för att gå och göra något annat men sitter kvar för man MÅSTE läsa lite till! Det är lässug! Jag vet också att jag läst en bra bok när jag har minnen av VAR jag läste den. Just denna, i en fåtölj med ryggen mot ett soligt fönster i sommarstugan. Men trots den trevliga miljön hade jag lite för hög puls när jag läste, det var så läskigt, så spännande samtidigt som tanken svindlande… Ett tips till alla som inte läst den!

One for the money av Janet Evanovich

Jag minns även VAR jag läste One for the money av Janet Evanovick. Jag var 18 år och hade upptäckt stadsbibliotekets deckarhylla. Två serier jag plöjde var Janet Evanovichs nummer serie (första delen heter något med one, andra något med two osv.) och Sue Graftons alfabetsserie. Redan då gillade jag kvinnliga deckarförfattare som skriver om kvinnliga huvudkaraktärer, inser jag nu. One for the money gav mig också ett lässug som hette duga, jag satt lutad mot ett element i badrummet och läste sista tredjedelen av boken – just för att jag inte kunde sluta läsa, jag var tvungen att få veta hur det gick. I många år bevakade jag när Evanovichs släppte en ny bok, men något hände, antingen förändrades min smak eller så blev böckerna skitdåliga. Jag gav upp någonstans vid bok nummer 17-18, då det kändes som att historien gått på repeat allt för många gånger… Vågar inte riktigt läsa om One for the money, är rädd för att den inte håller. Någon annan som läst den nyligen?

The beautiful dead av Belinda Bauer

Den bästa deckaren jag läst på senare tid är Belinda Bauers The beautiful dead, eller De vackra döda som den heter på svenska när den släpps i år. Om du läser den, var beredd på att den rivstartar i full fart. Hjärtklappning utlovas redan de första sidorna!

17 reaktioner till “Tematrio påskekrim

Kommentera

