Varför skillnad på prispengar i Crimetime Specsavers Award?

Var inne ock kikade på hur man kunde rösta i Crimetime Specsavers Award när jag noterade skillnaden i priser för vinnaren i de olika kategorierna. Det finns två kategorier där vi läsare kan rösta på vår favorit: Årets deckardebut och Årets barndeckare.

Den som vinner i kategorin Årets deckardebut vinner:

  • 10 000 kronor
  • Ett komplett par valfria glasögon från Specsavers
  • En fin statyett

Den som vinner i kategorin Årets barndeckare vinner:

  • 10 000 kronor att ge till ett valfritt läsfrämjande projekt
  • Ett komplett par valfria glasögon från Specsavers
  • En FUL statyett (nej, skämta bara, en fin ska det vara)

Deckardebutanten får alltså 10 000 kr att stoppa i fickan medan den som skriver för barn får donera pengar till ett läsfrämjande projekt. Det är inte det att jag tycker illa om läsfrämjande projekt, snarare tvärtom, men jag förstår inte varför det ska vara en skillnad? Har barnboksförfattare det riktigt fett så de behöver inte några pengar? Är debutanterna helt obrydda vad gäller läsfrämjande projekt?  Kanske barnboksförfattare är goda altruister allihopa och skulle vägra ta emot pengarna? Eller anses inte barnlitteratur lika fin som litteratur för vuxna, och därför är de inte värda pengar (men alla vill att barn ska läsa så därför får de pengarna istället, genom projekt)?

Aja, 10 000 är väl inget att bråka om egentligen, men lite sur blir jag. Hade gärna sett att båda kategoriers vinnare fått både pengar själva och till läsfrämjande projekt. Eller vad säger ni andra?

Kanske ska man tacka för att ni i alla fall har en barnbokskategori? Tack.

Och hur blev det med min röst i tävlingen? tyvärr har jag inte läst någon av årets nominerade så jag lade ner min röst, men gå in ni andra och rösta: https://www.specsavers.se/crimetimeaward2017

Kommentera

